Bazı yarışlar, zamanla bazı renklerle özdeşleşmiştir. Mesela Il Lombardia’ya sarının tonları hakimken Paris-Roubaix’nin adı anılınca da siyah beyaz bir filtreden geçer konuşulanlar. Tirreno-Adriatico’nun rengi ise mavidir. Tiren Denizi’nin uğurladığı pelotonu Adriyatik karşılar, denizler tanrısı Neptün’ün üç başlı mızrağını armağan eder.
Denizlere dair yapılan bu kadar sembolizmin ardından liderlik mayosunun rengini tahmin etmek zor olmasa gerek. Tırmanış mayosunu Toskana’nın uçsuz bucaksız yeşil tepeleri oluştururken sprint mayosunun rengi de yol boyunca geçilen bağlardaki üzümlerle benzer.
Yedi etaplık yarış, en büyük rakibi Paris-Nice’i alt etmeyi başarmış durumda ve start listesi neredeyse bir büyük tur kalitesinde. Tabii öncesinde koşulan Strade Bianche ve bitiminden birkaç gün sonra koşulacak Milano-Sanremo’ya katılacakların bir paket halinde bu yarışa da uğraması kaliteyi arttıran önemli bir faktör.
Ronde van Vlaanderen
Ronde van Vlaanderen : Yarış Özeti
06/04/2021 - 08:03
https://i.eurosport.com/2021/03/08/3008374.jpg

Parkur

Tirreno-Adriatico, her sene olduğu gibi yarışın adını aldığı Tiren Denizi kıyısından start alacak. Pandemi sebebiyle en önemli gelirleri olan turizmi kaybeden sahil kasabası Lido di Camaiore için etap bir tanıtım fırsatıyken peloton için de hızlı bir sprint günü anlamını taşıyor. Etabın son yedi kilometresinde tek bir viraj bile yok ve yolun genişliği birçok sprint treninin ön tarafa yerleşmesine izin verecek kadar geniş. Kısacası, rüzgarın yardımıyla hız rekorlarının zorlanacağı bir sprint için tüm bileşenler mevcut.
Toskana’nın boydan boya geçileceği ikinci etabın sonu, bir tepe üzerine kurulmuş ortaçağ kasabası Chiusdino’da sona erecek. Profil bakımından Giro d’Italia’da Diego Ulissi’nin kazandığı Agrigento etabına benzeyen bir son bölümün geçileceği gün, patlayıcı tırmanışçılar için yarıştaki ilk şans. Dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, son tırmanışa kalabalık girilebileceğinden dolayı pozisyon alma savaşı olacak. Son kilometre hem dar hem de virajlı.
Yarışın en uzun etabı, 219 kilometreyle Monticiano-Gualdo Tadino arasında koşulacak. İlk 100 kilometre sürekli inişli çıkışlı olsa ve son 15 kilometrenin büyük bölümü yalancı düzlüklerden oluşsa da bu etabın bir sprint finişine sahne olma ihtimali bir hayli yüksek. Fakat organizasyonun belirlediği parkur, doludizgin gelen peloton için tehlikeli olabilir. Son metrelerde 90 derecelik açılarla girilecek ve çıkılacak bir köprü bulunuyor. Yarış sabahı her sportif direktör, takımının o bölüme önde girmesi gerektiğini defalarca tekrarlayacaktır.
Dördüncü etap, genel klasman mücadelesindeki ilk ve en kritik gün. Sella di Corno ve Passo Capannelle tırmanışlarıyla bacaklardaki yük yavaş yavaş artarken zirve finişi 15 kilometre %7 eğimli Prati di Tivo kayak merkezinde. Yarış rotası üzerinde bulunan tek dağ sırası Apeninler olduğundan Prati di Tivo, Tirreno-Adriatico’da daha önce de kullanılan bir tırmanış. 2013 ve 2014’te bu zirvede kazanan isimler sırasıyla Vincenzo Nibali ve Chris Froome olmuştu. Eğim tırmanış boyunca değişken olmadığı için Nibali ve Froome’a benzer stilde, sabit tempoda iyi tırmanabilen birinin zafere ulaşması beklenebilir.
https://i.eurosport.com/2021/02/22/3000236.jpg
Genel klasman için bir başka kritik gün olan Castelfidardo etabıyla birlikte yarış Adriyatik denizine ulaşmış olacak. 23 kilometrelik, toplamda dört tur atılacak parkurun neredeyse her metresi irtifa değişimiyle geçiyor ve en ciddi atakların yapılacağı nokta Valle Oscura tırmanışı. Dördüncü kez, 18 kilometre kala geçilecek tırmanışın uzunluğu sadece 1500 metre olsa bile orta bölümündeki eğim %19 seviyesinde. Eğer kafa rüzgarı engel oluşturmazsa profil uzun mesafeli ataklar ve keyifli bir etap vadediyor.
Hafta sonunun geride kalmasıyla yarışın temposu da düşmüş olacak. Pazartesi günü geçilecek Lido di Fermo etabı, ilk etaba benzer şekilde çoğunlukla sahil şeridindeki turlardan oluşuyor ve toplu sprint ihtimali epey yüksek. Sprint trenleri için dikkat edilmesi gereken iki nokta ise sekiz kilometre kala tırmanılacak küçük yokuş ve son 500 metredeki iki keskin viraj.
Yarış, 10 kilometrelik geleneksel San Benedetto del Trento zamana karşısıyla sona eriyor. Geçen yıl Filippo Ganna’nın saatte 56.6 kilometre ortalama hızla kazandığı etabı bu sene de başkasının kazanması kolay değil. Zira Filippo Ganna katıldığı son sekiz zamana karşının tamamını kazanırken bu seri içerisine üç Giro d’Italia etabı, bir de Dünya Şampiyonası zaferi yerleştirdi.

Favoriler

Tadej Pogacar, hangi yarışa katılırsa katılsın en büyük favorilerden biri olacağını geride kalan ayda tekrar tekrar hatırlattı. Sloven bisikletçi, sezona takımı için büyük önem arz eden Birleşik Arap Emirlikleri Turu’nu kazanarak girdi ve Strade Bianche’yi yedinci tamamlayarak kendisine uymayan bir yarışta bile iddialı olabileceğini kanıtladı. Pandemi arasında zamana karşısını elit seviyeye taşımasının ardından rakiplerinin saldırabileceği bir zaafı da kalmadı. Bu yüzden, onu yenmeyi hedefleyen herkes risk almak zorunda.
https://i.eurosport.com/2021/03/02/3004475.jpg
Rakiplerinin aksine, Pogacar’ın yapması gerekenler çok daha basit. Diğer genel klasmancılara karşı sahip olduğu zamana karşı avantajına güvenecek ve Prati di Tivo tırmanışı haricinde rakiplerini takip edecek. Son Fransa Turu’nun aksine, bu kez istediğinde kontrolü eline alabilecek bir takıma da sahip. Rafal Majka ve Davide Formolo başka ekiplerde rahatlıkla lider olabilecek güçte bisikletçiler.
Pogacar’ın sarı mayo peşinde koştuğu günlerde Neptün’ün üç başlı mızrağını kazanan Simon Yates’in İtalya’yla yakın ilişkisi devam ediyor. Bu sene arka arkaya dördüncü kez katılacağı Giro d’Italia hazırlıklarına bu yarışla başlayan Britanyalı, mayısa kadar yine büyük oranda İtalya’da yarışacak. Lakin Yates’in bacaklarında bu sezon sadece bir yarış günü var ve zamana karşı hoşlandığı bir disiplin değil. Yeniden büyük tur kazanma hedefiyle hareket eden Yates için bu yarışta önemli olan kazanmasından ziyade hangi seviyede olduğunun farkına varması. Tabii kendini iyi hissederse saldırmaması için bir neden yok.
INEOS Grenadiers, büyük turlarda kullanacakları çok liderli kadrosunu ilk kez Tirreno-Adriatico’da test edecek. Bernal, Martinez, Thomas ve Sivakov üç haftalık yarışlarda podyumun değişmez adaylarıyken Kwiatkowski ve Ganna da içinde zamana karşı bulunan tek haftalık yarışları kazanabilecek isimler. Cumartesi Strade Bianche’de sergilediği performansın ışığında, en formda isim olarak Bernal’i gösterebiliriz. Öte yandan, bu isimler arasında zamana karşısı en zayıf olan da yine Bernal. Geraint Thomas şimdiye dek hiç formda gözükmedi, Pavel Sivakov ve Daniel Felipe Martinez’in ise liderlik tecrübeleri kısıtlı. Riske girmeyip tek lider olarak Bernal’i seçerlerse zamana karşı öncesi etaplarda daha agresif yarışmak zorunda kalabilirler ki sezon başında takım patronu Brailsford, Almanya gibi hazırlanmak ama Brezilya gibi yarışmak istiyoruz. diyerek yeni INEOS stiline dair bir ipucu vermişti.
Patlayıcı güç gerektiren etaplar ve zamana karşının getirdiği avantaj, Joao Almeida’yı en büyük favorilerden biri konumuna getirmek için fazlasıyla yeterli. Portekizli, Prati di Tivo gibi uzun tırmanışlarda tempoya cevap vermekte hâlâ zorlanıyor fakat bu türden tek bir etap olduğu için hasarı kontrol altına almayı başarabilir. Julian Alaphilippe ise klasikler öncesi genel klasmanla kendini yormaktan kaçınacaktır. Castelfidardo etabı ikisine de çok uygun, Alaphilippe etabı alırken Almeida genel klasmanda zaman çalabilir.
İtalya topraklarındaki herhangi bir yarışta Vincenzo Nibali’nin adı her zaman ön sıralarda anılır. Köpekbalığı, 2019 yazından bu yana yarış kazanamıyor ve formu bu serinin yakında son bulması adına iyi bir işaretçi değil. Fakat Nibali, kariyerinin en parlak yıllarında bile genellikle haftalar ilerledikçe formunu bulduğundan bu yarışı da bir basamak olarak kullanacaktır. Bir diğer Trek bisikletçisi Giulio Ciccone, İtalyan sezonun açılış yarışı Trofeo Laigueglia’da etkili gözüktü ve eğer takımdan izin alabilirse etaplara gidebilir.
Bahrain-Victorious, ellerindeki en güçlü kadrolardan birini bu yarışa ayırmış durumda. Artık 31 yaşına giren Mikel Landa, Trofeo Laigueglia ve GP Industria&Artigianato’da epey güçlü ve istekli gözükse de kendisinin çıtayı yükseltip beklentilerin altında kaldığı defalarca görüldü. Bu yarışta iyi tırmanabilir ama 10 kilometrelik zamana karşıda kaybedeceklerini telafi etmesi çok zor. Takımın diğer genel klasman seçeneği Pello Bilbao ise bu yarışa daha uygun bir bisikletçi. Zamana karşıdan avantaj sağlayabilecek ender tırmanışçılardan biri.
Jakob Fuglsang, büyük turların kendisine göre olmadığını geç de olsa anladı ve kendisini klasikler eksenli bir takvimin içine attı. Buna rağmen, Tirreno-Adriatico gibi yarışlarda hala söz sahibi olacak özelliklere sahip. Tek sorun, henüz zirve formuna ulaşamamış olması. Strade Bianche’de ön grubu yakalamak adına fırsatlar buldu fakat bacaklarında bir şeyler eksik olmalı ki birkaç metrelik mesafe gitgide açıldı ve 2:25 geriden dokuzuncu olabildi. Ardenne klasiklerinin karakteristik özelliklerini taşıyan Castelfidardo etabını bir test olarak kullanabilir.
https://i.eurosport.com/2020/10/22/2919905.jpg
Nairo Quintana, diz sakatlığının etkilerini gün geçtikçe daha az hissediyor. Yoğun antrenmanlara ocağın son haftasında başlayabilen Kolombiyalının zirveye geri dönmesi için önünde uzun bir yol olsa da adımları doğru yönde. Pelotonun en iyi tırmanışçısı olduğu günlerde bu yarışı iki kez kazanmıştı, bir üçüncü için aynı tırmanış bacaklarını tekrardan yakalamak zorunda. Aksi takdirde zamana karşıyı çıkaramaz.
Birleşik Arap Emirlikleri Turu’nun formda isimlerinden Sergio Higuita, yarışın sürpriz adaylarından biri. Patlayıcı sonlara sahne olacak ikinci ve beşinci etapların en büyük birkaç adayı arasında. Genel klasman umudu ise Prati di Tivo’nun çıkılış temposuna bağlı. 15 kilometrelik bir tırmanış onun için birkaç basamak fazla uzun olabilir.
Diğer ilk 10 adayları ise yepyeni başlangıçlar peşinde koşan Thibaut Pinot ve Romain Bardet, Rusya’ya dönen Ilnur Zakarin, Chris Froome’un yokluğunda yarışan Dan Martin - Michael Woods ikilisi, Domenico Pozzovivo ve Patrick Konrad.

Sprinterler

Toplu finişle bitmesi planlanan üç etap, Milano-Sanremo öncesi form tutmak isteyen birçok sprinteri yarışa çekmek için yeterli olmuş. Bu isimler arasında en formda olanı ise Caleb Ewan. Tour Down Under’ın iptal edilmesiyle sezona klasik başlangıcını yapamayan Avustralyalı, Birleşik Arap Emirlikleri’nin ilk etaplarında pozisyon bulmakta zorlansa da son etabı Bennett’ın arkasından çıkarak kazanmayı başardı. Kluge, Van Der Sande ve De Buyst’ten oluşan Lotto treni, kendi takımlarından ayrı kalan sprinterler için bulunulması gereken yer.
https://i.eurosport.com/2021/02/06/2986024.jpg
Gran Canaria’daki kamp sırasında koronavirüse yakalanan Peter Sagan, sezon açılışını iki hafta kadar ertelemek zorunda kaldı. Hastalığı atlatalı neredeyse bir ay olsa bile şubat ayının başlarında ciddi bir süre antrenmanlardan uzak kaldı ve zirve formunu yakalaması için önünde hala biraz zaman var. Bunun bir sonucu olarak, sprintlerde henüz en büyük iddialılardan biri değil. Biraz daha tırmanışlı etaplarda ise Milano-Sanremo öncesi yarış eksiğini kaçışlar yaparak tamamlamak isteyecektir.
Şubatta iki Tour de la Provence etabı ve Omloop Het Nieuwsblad’ı kazanan Davide Ballerini, bu sezon ilk kez saf sprinterlere karşı yarışacak. Son kazandığı yarışların tamamı eksilmiş peloton sprintleri olduğundan dümdüz bir etap sonrası girilen toplu sprint finişinde hala kanıtlaması gereken çok şey var. Kaos artacak, yer bulmak zorlaşacak ve rakiplerinin bacakları daha taze olacak. En büyük şansı, Quick-Step’in sprint trenine sahip olması.
Wout van Aert ve Mathieu van der Poel birer sprinter değiller fakat iyi sprint attıklarına şüphe yok. Tenerife’deki irtifa kampından henüz dönen van Aert, Strade Bianche’de kötü yarışmadı fakat zaferi getirecek son parçanın eksik olduğu kesindi. Van der Poel ise van Aert’ın aksine formunu hiç eksiltmeden kros sezonundan yola geçmeyi başardı. Form grafiğini bir ay daha sürdürebileceğini söyleyen Hollandalı, Tirreno-Adriatico’daki etap zaferlerinden ziyade Milano-Sanremo’ya konsantre olmuş durumda. Bu da demek oluyor ki, en beklenmedik anda bacaklarını test etmek adına ‘çılgın’ ataklar yapabilir.
https://i.eurosport.com/2021/01/31/2982493.jpg
Van der Poel’un arka arkaya iki yarış kazanan takım arkadaşı Tim Merlier, kalp ameliyatının ardından geri dönme çabası içinde olan Elia Viviani, zor etaplar sonrası iyi sprintler çıkaran Sonny Colbrelli, eski günlerini arayan Fernando Gaviria ve yokuş sprintlerinde iyi olan Andrea Vendrame etap kazanabilecek sprinterlerden bazıları.
Tirreno-Adriatico’nun ilk üç etabının bitiş saatleri Paris-Nice ile çok yakın olduğundan iki yarışı birden takip etmek mümkün olmayabilir. Neyse ki, hafta sonu geçilecek dört tırmanış etabının tamamı farklı saatlerde sona erecek şekilde planlanmış. Pazartesi ise Paris-Nice bitmiş olacak ve Tirreno-Adriatico tek başına devam edecek.
Yazı: Emre Köseoğlu
Bisiklet
Flanders'te şampiyon Kasper Asgreen
04/04/2021 - 15:44
Bisiklet
Briek Schotte’nin Flandrien Rehberi
03/04/2021 - 16:08