"SC"

1999 yılında Porsche Supercup serisinde mücadele eden pilotlardan biriydi. Sezonun ikinci yarışı için bütün rakipleri gibi o da Imola'daydı. Cuma günü antrenman turlarının ardından kendisine bir telefon geldi. Telefonun diğer ucundaki ses, Formula 1 Yarış Direktörü ve Güvenlik Delegesi Charlie Whiting'e aitti. Bernd Mayländer'i odasına davet ediyordu. Alman pilot bu daveti geri çevirmemiş fakat şaşırmıştı. Whiting'in yanına giderken tedirgindi. Gün boyunca pist üzerinde veya padokta yanlış bir şey yapıp yapmadığını hatırlamaya çalışıyordu. Oysa bu davetin sebebi bambaşkaydı.

Formula 1
Kıl Payı
16/01/2021 - 09:51

Dönemin güvenlik aracı sürücüsü Oliver Gavin, rotasını Uluslararası F3000 serisine çevirmiş ve kariyerinde yeni bir sayfa açmıştı. Serinin 1999 sezonundaki ilk yarışı, Porcshe Supercup'ın ikinci ayağıyla aynı hafta sonunda Imola'da koşulacaktı. Gavin'in FIA'daki görevi devam etmekle birlikte aynı yarışta hem kendi aracını kullanması hem de güvenlik aracını idare etmesi hayatın olağan akışına aykırıydı. Dolayısıyla güvenlik aracı bir başkasının kontrolünde olmalıydı ve Whiting'in aklına gelen ilk isim Mayländer'di. Aktif bir yarış pilotu olmasının ve kuralları bilmesinin yanı sıra kullanılan aracı da yakından tanıyordu. Ricayı kırmayan Mayländer'in güvenlik aracı kariyeri ertesi gün Imola'da başladı.

https://i.eurosport.com/2020/05/30/2826183.jpg

Yıl sonuna doğru bazı Formula 1 yarışları için de Whiting'ten teklif aldı fakat kendi yarış takvimini de düşünerek bu teklifleri geri çevirdi. 2000 yılına girildiğinde ise Charlie ricada bulunmaktan vazgeçti. Bernd'e söylediği tek şey, yarış takvimini resmi Formula 1 takvimine göre ayarlamak zorunda olduğuydu. Sezon başında FIA ile resmi sözleşme imzalandı ve tepe lambalı gümüş aracın yeni sürücüsü, mesaiye ayağının tozuyla başladı. Formula 1'de sezonun ve aynı zamanda 21. yüzyılın ilk yarışı Melbourne'de start aldı. Henüz yedinci turda Pedro de la Rosa'nın ikinci virajı dönemeyerek ortalığı birbirine katmasını takiben Mayländer pit yolundan ilk çıkışını yaptı. Kariyerinin ilk turlarında hemen ardındaki ilk isim, son iki sezonun dünya şampiyonu Mika Häkkinen'di.

Whiting'in sözünü 2005 yılına kadar dinledi ve takvimini sürekli olarak Formula 1'e göre ayarladı. Ancak kendi yarışları ile Formula 1 yarışları arasında mekik dokumak onu zamanla yormaya başlamıştı. Eskisi kadar genç değildi ve hem fiziksel hem de zihinsel sağlığını korumak adına sezon başlamadan önce bu konuda radikal bir karar alması gerekiyordu. Ya güvenlik aracını bir başkasına devretmeliydi ya da aktif yarış kariyerini sona erdirmeliydi. Alman pilot tercihini ikinci seçenekten yana kullandı. Her yarış haftasında pist yürüyüşlerine ve güvenlik toplantılarına katılıyor, her seans öncesinde keşif turları için direksiyon başında piste çıkan ilk isim kendisi oluyordu. FIA'nın bir üyesi ve Formula 1'in bir parçası olmak oldukça hoşuna gitmişti. Ayrıca emeklilik kararı aldığı sırada 34 yaşını doldurmak üzereydi ve üç beş sene içerisinde yarış kariyeri zaten sona erecekti. Güvenlik aracını ise yıllarca kullanabilirdi.

2009 yılında yine Melbourne'de bu kez bir başka ilki yaşadı. Yarışın bitimine üç tur kala Robert Kubica ile Sebastian Vettel arasında yaşanan bir temas, her iki pilotun da yola devam etme çabasıyla birlikte metreler sonra iki ayrı kazaya dönüştü. Asfalta yayılan parçalar güvenlik aracının habercisiydi. Pistin temizlenmesi için yeterli zaman olmayınca yarış, güvenlik aracı ardında sona erdi ve Mayländer, Formula 1'e adım attığından beri ilk kez damalı bayrağa ilk sırada ulaştı. Podyumun en üst basamağında ise o değil, hemen arkasındaki Jenson Button vardı.

Aynı yıl İtalya'da zaferin eşiğinden döndü. Yarışın son turunda Lewis Hamilton kaza yaparak yolda kalınca güvenlik aracı prosedürleri devreye girdi ve bütün pilotlar ayağını gazdan çekti. Fakat atılacak başka tur kalmadığı için Mayländer piste gönderilmedi. "İkinci galibiyet" ertesi yıl Monako'da geldi. Aynı buruk sevinç, 2012 Brezilya GP'sinde üçüncü kez yaşandı.

2014 Japonya GP'si tamamlandığında bir kez daha en öndeydi fakat o gün yüzler gülmüyordu. Hava koşulları oldukça kötüydü. Mayländer daha önce de kötü koşullar altında gruba önderlik etmişti. 2007 Avrupa GP'sinin ilk turları, yine aynı sezonun devamında Fuji'de yaşananlar, yoğun yağmur nedeniyle yarıda kalan 2009 Malezya GP'si, kırmızı bayrak süreciyle birlikte dört saatten uzun süren 2011 Kanada GP'si gibi yakın geçmişteki pek çok örnek hafızalarda tazeydi. Fakat o gün hava şartları bir yana, motor sporları için son derece acı bir gündü. Ciddi bir kaza geçiren Marussia pilotu Jules Bianchi kafasına büyük bir darbe almış ve bilincini yitirmişti. O gün Suzuka'da attığı turlar, Mayländer'in kariyerinin belki de en sıkıntılı turlarıydı. 44. turda başlayan güvenlik aracı periyodu, 46. turun sonunda kırmızı bayraklar eşliğinde sona erdirildi. 53 turluk yarış, 44 tur üzerinden tescil edildi ve bir daha başlamadı.

Bianchi'nin kazasından birçok ders çıkarıldı ve güvenlik uygulamalarında bir dizi yeniliğe gidildi. FIA'nın üzerinde çalıştığı yeniliklerden biri de "sanal güvenlik aracı" (virtual safety car, VSC) oldu. Bu uygulama pist üzerinde detaylı operasyonlar gerektirmeyen, kısa süreli müdahaleler için kullanılmaya başlandı. İlk olarak 2015 Monako GP'sinde Max Verstappen'in yaptığı kazadan hemen sonra test edildi fakat müdahale uzun süreceği için prosedür yalnızca birkaç saniye sonra gerçek güvenlik aracına dönüştürüldü. İlk tam kullanım ise sezonun devamında, Silverstone'da gerçekleştirildi. VSC, Mayländer'in yükünü hafifletse de görevini tamamen sona erdirmedi.

2000 yılında devraldığı görevi günümüzde de sürdürmeye devam eden tecrübeli isim, son olarak bu sezon Bahreyn'de düzenlenen yarışların ilkini en ön sırada tamamlayarak kariyerinin yedinci zaferine imza attı. İki yarış sonra Abu Dabi'de sona eren 2020 sezonu, 49 yaşındaki güvenlik aracı sürücüsünün Formula 1'deki 21. sezonuydu. Bu 21 yıl boyunca yalnızca dört yarış kaçırdı ve onlarca yarışta yüzlerce kez piste çıktı. Mika Häkkinen eşliğinde başlayan bu uzun yolculukta nice şampiyonları ve şampiyonluk adaylarını peşinden sürükledi. Yedi yarışı en ön sırada bitirmekle kalmadı, bunun yanında 700'den fazla turu lider tamamlayarak bu alanda John Surtees, Giuseppe Farina, Jochen Rindt ve Emerson Fittipaldi gibi bazı dünya şampiyonlarını bile geride bıraktı. Buna rağmen ne bir kupa kazanabildi ne de bir podyum seremonisine katılabildi. Fakat bu durumu hiçbir zaman problem etmedi. Sevdiği işi sevdiği için yapmaya devam etti.

Formula 1
Charles Leclerc'in Testi Pozitif Çıktı
15/01/2021 - 22:36
Formula 1
Claire Williams: "Satmak Zorundaydık"
11/01/2021 - 15:32