Hasret bitti ve asfalttan motor sesleri yeniden yükselmeye başladı. Üç gün boyunda motor seslerine doyduğumuz Bahreyn testlerine Red Bull Racing damga vurdu. 2014 yılından beri şampiyonluğu kimseye kaptırmayan Mercedes, çalkantılı üç günü geride bırakırken 2020 sezonunu çok kötü geçiren Ferrari, 2021 sezonunu o kadar kötü geçirmeyeceğinin sinyallerini verdi. Orta sıralar seyirciler için bu sezon da keyif vadediyor. Sezon öncesi 2020’nin kopyasını izleyeceğimiz izlenimi hakim olsa da testlere odaklandığımızda şimdilik pek öyle olacakmış gibi görünmüyor.

Teknik

2021 sezonu için takımlar birçok kısıtlamayla karşı karşıya kaldı. FIA, aerodinamik gelişimi kısıtlayan birçok yeni kural getirdi. Aynı zamanda jeton sistemi olarak bildiğimiz sistem tekrar kurallara dahil edildi. Bu kurallarla birlikte 2021 sezonunda kullanılacak araçları, bir bakıma 2020 sezonunda kullanılan araçların güncellenmiş versiyonu olarak gördük.
Formula 1
"Alonso'dan çok şey öğrendim"
DÜN - 14:28
Yine de 2021 araçlarında çok kritik değişiklikler oldu. Fren kanallarında kullanılan kanatçıkların boyu kısaltıldı. Daha dar bir taban yapısına geçildi ve aracın arka bölümünde yer alan difüzörler kısaltıldı. Bu değişiklikler ile araçların arka kısmındaki downforceun (yere basma kuvveti) yüzde 10 oranında azaltılması hedeflendi. Yapılan değişiklikler ufak gibi görünse de yeni kuralların sadece araçların arka kısmını etkileyen değişimler değil, aynı zamanda aracın ön kısmını da direkt olarak etkileyen değişimler olduğunu söyleyebiliriz.
Bu sene lansmanlarda ve testlerde çıkan yeni parçalar takımların daha çok arka taraftaki downforce kaybını minimize etmeye çalıştığını gösterdi. Fakat bu çalışmalar bize servis edilenin aksine sadece aracın arka tarafına yönelik değildi. Takımlar aynı zamanda aracın ön ve arka kısmındaki downforceu dengelemeye çalıştılar. Eğer bu denge tutturulamazsa denge kaybının olduğu bölgeye göre sık sık önden veya arkadan kayma yaşanabilir. Zaten testlerin özellikle ilk günü bütün araçlarda bazı denge problemlerine şahit olduk.
https://i.eurosport.com/2021/03/19/3014304.jpg
Bir başka değişiklik de lastik hamurlarında yapıldı. Bu sene yarışlarda kullanılacak lastik hamurları 2020 sezonuna göre daha sert olacak ve lastik basınçları düşürülecek. Silverstone’da, Lewis Hamilton üç teker finiş görmek zorunda kalmıştı. Buna benzer durumların yaşanmaması veya riskini düşürmek için bu yönde bir karar alındı. Bu da demek oluyor ki takımlar, araçtaki dengeyi sağlamaya çalışırken yeni lastik şartlarına alışmak zorunda kalacak.
Testler boyunca ise takımların gelişim gösterdiğini net bir şekilde gözlemledik. Buna rağmen çıkabilecek başka problemler için gelişim kısıtlamalarıyla birlikte 2022 kural değişiklikleri, rüzgar tüneli kısıtlamaları ve bütçe sınırlaması takımların işini zorlaştıran diğer etkenler olacak. Aynı zamanda 2021 sezonundaki kural değişiklikleri takımlar için 2022 sezondaki kural değişikliklerine hazırlık dönemi olacak diyebiliriz. Sezon içerisinde 2022 sezonuna odaklı güncellemeler bile gelebilir.
2021 sezonu ile ilgili bazı hatırlatmaları yaptıktan sonra artık yavaş yavaş ana konumuza geçelim. Bahreyn testleri. Takımlar değişikliklere ne kadar adapte olabildi ve takımların testlerdeki performansı nasıldı?

Mercedes

Bahreyn testlerinde en çok kafa karışıklığı yaratan, akıllarda en çok soru işareti oluşturn takım Mercedes’ti diyebiliriz. Araç yeterince iyi değil miydi? Mercedes’in testlerde parlayamamış olması bir taktik miydi? Mercedes asıl planını, gözlerden uzak şekilde yapacağı 100 kilometrelik film çekimlerine mi saklamıştı?
Mercedes, Bahrain testleri boyunca birçok sorun yaşadı. Testlerin ilk gününde Valtteri Bottas’ın yaşadığı vites kutusu problemi bunlardan biriydi. Sabah seansında Mercedes koltuğuna oturan Valtteri Bottas, sadece altı tur atabildi. Öğleden sonraki seansta direksiyona geçen Lewis Hamilton da yalnızca 42 tur attı. Seans boyunca Lewis Hamilton’ın pist üstünde sorunlar yaşadığını gördük ki Mercedes için bu seansın da verimli geçtiğini söyleyemeyiz. Aracın dengesinden memnun olmayan Hamilton’ın birçok kez blokaj yaptığını ve zaman zaman arkadan kaymalarla mücadele etmek zorunda kaldığını gördük.
https://i.eurosport.com/2021/03/16/3012950.jpg
Testlerin ikinci günü Mercedes için biraz daha verimli geçti. Dayanıklılık problemlerini çözmüş gibi göründüler ve mekanik bir arıza yaşamadılar. İkinci günde yarış simülasyonları yapabilecek konuma geldiler. Fakat aracın denge problemleri hala çözülemedi. Sabah seansında Hamilton yine W12 ile boğuşmak zorunda kaldı. Spin atıp çakıl havuzuna gömülen Hamilton, kırmızı bayraklara sebep oldu. Seansın devamında Mercedes çalışanları aracı yetiştirmeyi başardı ve Hamilton sabah seansını 58 tur ile tamamladı.
İkinci günde öğleden sonraki seansta Valtteri Bottas’ı izledik ve Mercedes’in bu bölümü daha verimli geçirdi diyebiliriz. Daha sakin bir seans geçiren Bottas’ın hem yarış stintlerinde hem de tek tur denemelerinde tur zamanları Mercedes destekçilerinin içini ferahlatır cinstendi. Mercedes, uzun stintlerde en hızlı takım görünümündeydi ve C5 lastikler ile yapılan tek tur denemesi Bottas’a günün en hızlı turunu getirdi.
Üçüncü gün sabah seansı Mercedes için en verimli seanstı. Sabah bölümünde piste çıkan Bottas sorunsuz bir seans geçirdi ve 86 turu tamamladı. Öğlen seansında ise Hamilton için o kadar rahat geçmedi. 54 tur ile seansı tamamlayan Hamilton birçok kez pist dışına taştı.
Mercedes’in üç gün boyunca çalkantılı olması, veri elde etmek anlamında diğer takımların gerisinde kalmasına neden oldu. Bahrain testlerini 304 tur ile tamamlayan Mercedes, testlerin en az tur atan takımı oldu ve takımın sandbagging yaptığı iddia edildi. Fakat sandbagging uğruna daha fazla turdan ve veriden vazgeçmek pek mantıklı bir hareket değil takımlar için. Bununla beraber şimdilik testlerin sonunda Mercedes’in en hızlı turu atamamış olması kıstas alınacak bir durum değil. Mercedes’in hızı ile ilgili en doğru gösterge uzun stintlerde yaptıkları derecelerdi. Uzun stintlerde Mercedes’in diğer takımlardan daha iyi turlar atması, hala en hızlı araç olduklarına bir gösterge olabilir.
Testler başlamadan önce Mercedes takımı aracı olabildiğince gizlemeye çalıştı. Bu alışık olmadığımız bir durum değil. Özellikle taban tasarımı çok konuşulsa da Mercedes için akılda kalan en büyük soru işareti difüzör tasarımıydı. Mercedes asıl kullanacağı tasarımı, testlerden sonraki 100 kilometrelik film gününe mi saklamıştı? Bu sorunun cevabını ise sezonun ilk yarışında alabileceğiz. Takımların her zaman elini gizlemeye çalıştığını göz önüne alırsak Mercedes’in elinde başka kozlar olduğunu düşünebiliriz. Elimizde kesin bir doğruluk olmasa da gözlerden uzak yapılacak olan film çekimleri Mercedes’i, elde edilen veri olarak daha iyi bir konuma getireceğini söyleyebiliriz.

Red Bull Racing

Bahrain testlerinde en çok ön plana çıkan takım Red Bull Racing oldu. Üç gün boyunca sezona en hazır görünen takım Red Bull Racing’di. Testler boyunca çok az sorun yaşadılar ve elde ettikleri tur dereceleri taraftarlarını heyecanlandırır cinstendi.
Aslında Red Bull Racing sezona, gelecek sorunlarıyla hazırlandı. Geçen sezon Honda’nın, Formula 1’den çekileceğini açıklaması ve özellikle Ferrari ve Mercedes’in, Red Bull’a motor tedarik etmek istememesi Red Bull’un Formula 1’deki geleceğini riske atmıştı. Buna rağmen Red Bull bu süreçten karlı çıkmayı başardı. Red Bull, yeni gelecek motor kuralları ile birlikte Honda’nın Formula 1 departmanını satın aldı ve kendi ekibini kurdu ve bir bakıma üretici takım konumuna geçmiş oldu. Üretici takım konumunda olmanın da daha avantajlı olduğunu da göz önüne alırsak RedBull’un problemlere rağmen bu süreçten avantajlı çıkmayı başardığını dile getirebiliriz.
https://i.eurosport.com/2021/03/12/3010563.jpg
Her ne kadar uğraşması gereken başka sorunları olmuş olsa da Red Bull Racing, testler boyunca bundan pek etkilenmiş gibi görünmedi. Testlerin ilk gününde, iki seansta da Max Verstappen’i pist üzerinde gördük. Sabah seansı pek iyi başlamamıştı Red Bull için. Max Verstappen, birçok kez aracın çok kaydığından şikayet etmişti. Red Bull denge sorunlarının üstesinden çabuk geldi. Öğlen seansı daha sakin geçti. Verstappen, testlerin ilk gününü 139 tur ile tamamladı.
Testlerin ikinci günün de ise Sergio Perez piste çıktı. Perez de Verstappen gibi çok iyi bir test başlangıcı yapamadı ve birçok geç pist dışına taştığını gördük. Perez’in, Verstappen’den daha çok zorlandığını söyleyebiliriz. Fakat yepyeni bir takım, yepyeni bir araçla gridde olduğunu düşünürsek pilotların da araca alışma süreçleri olduğunu doğal karşılayabiliriz.
Üçüncü gün hem Sergio Perez hem de Max Verstappen için sorunsuz geçti. Red Bull Racing, daha önceki günlerde yaşadığı sorunların üstütesinden gelmiş bir görüntü çizdi. Testler boyunca Red Bull’un tek tur performansları iyi göründü. Yarış simülasyonlarında Mercedes’in derecelerine çok yakın dereceler elde ettiler. Mercedes ile mücadele edebilecek konumdalar mı? Bunu şu an bilemeyiz fakat geçen seneye oranla Mercedes’e yaklaştıklarının sinyallerini verdiler. Tabii bu kıyaslayamayı yaparken Mecedes’in de durumunu göz ardı etmemek gerek.

Ferrari

Ferrari adına çok kritik bir sezon olacak. Bir bakıma gelecek üç sezonunu şekillendirebilecek bir dönemden geçiyorlar. Motorda yapılan hile sonrası bildiğiniz üzere Ferrari-FIA arasında gizli bir anlaşma yapılmıştı. Bu durumların etkisiyle Ferrari felaket bir 2020 sezonu geçirdi. Grid’in en kötü motoru Ferrari motoruydu. Testlerde Ferrari motorunun geliştiği çok kez dillendirildi ama bu gelişimde kıstas alınan neydi? Ferrari için sezonun en kritik sorusu bu olacak.
Ferrari, FIA ile yapılan anlaşma gereği 2020 sezonuna girerken apar topar farklı şartlar içeren bir motor kullanmak durumunda kaldı. Sezona hazırlandığı ve aracı tasarladığı şartlar yoktu artık.
Araçların bir bütün olarak çalıştığını biliyoruz. Motor ve aerodinami bir denge içerisinde olmalı ve birbirini tamamlamalı. Tasarımlar da bu duruma göre yapılıyor. Motor değiştiğinde, aerodinamiyi de ona uydurmak zorundasınız. Fakat Ferrari’nin 2020’de bunu yapacak fırsatı yoktu.
Geçtiğimiz ay eski Formula 1 pilotu ve şimdilerde FIA’da hakemlik görevi üstlenen Mika Salo, FIA-Ferrari anlaşması gereği Ferrari’nin, daha az yakıtla yarışlara başladığını ve aracı tam güçte kullanmalarına izin verilmediğini iddia etti. 2021 sezonu içinse böyle bir kısıtlama olmayacağını dile getirdi. Bu sezon ise Ferrari’nin 20-40 beygir arası bir güç elde ettiği konuşuluyordu. Bu bahsedilen beygir gücü, 2020 sezonundaki güç tasarrufu modundaki 950 beygir civarında seyreden motora göre mi kıstas alındı? Yoksa Ferrari’yi yeniden 1000 beygirin üzerinde görmeye mi başlayacağız?
https://i.eurosport.com/2021/03/12/3010357.jpg
Ferrari’nin testlerdeki görünümü bize gelişimin olduğunu gösterdi. Ferrari motoru kullanan Haas ve Alfa Romeo’dan da motorun çok daha iyi olduğuna dair geri bildirimler alındı fakat testler boyunca gördüğümüz bu gelişime rağmen Ferrari hala şampiyonluk adayı bir takım görünümünde değil. Testlerin ilk günü Charles Leclerc, motor sorunu ile yolda kaldı. Carlos Sainz’in çokça pist dışına çıktığını ve aracı kontrol etmekte zorlandığını gördük. Testlerin son günü Ferrari çok daha dengeli göründü fakat son saatlere girilirken Carlos Sainz bir vites kutusu problemi yaşadı. Problemin çözülmesinin ardından Sainz tekrar piste çıkabildi.
Yine Mercedes ve Red Bull’da olduğu gibi burada da uzun stintlerdeki derecelerin daha önemli olduğunu söyleyebiliriz. Ferrari’nin bu uzun stintlerdeki dereceleri, üç gün boyunca bariz bir şekilde Red Bull ve Mercedes’in gerisindeydi. Büyük bir sürpriz yaşanmazsa Ferrari’nin bu seneki en gerçekçi hedefi üçüncülük olacak gibi görünüyor.

McLaren

2021 sezonuna girilirken araç üstünde en çok işi olan takım McLaren’di. Gelişim kısıtlamalarıyla birlikte McLaren’in yeni motor ve şasi arasındaki uyumu ne kadar sağlayabilecekleri en büyük merak konusuydu. Geçtiğimiz sezon Renault motoruyla yarışmışlar ve takımlar şampiyonasını üçüncü sırada tamamlamışlardı. Bu sene ise ellerinde daha iyi bir motor olacak.
https://i.eurosport.com/2021/03/12/3010362.jpg
Mercedes motoruna geçiş eşiğini nasıl atlatabilecekleri McLaren’in sezon için en kritik nokta. Testlerde bunu tam olarak anlamamız münkün değil tabii ki. Yine de diğer takımlara oranla testlere biraz daha dengeli bir giriş yaptılar. Uzun stintlerde tur zamanları iyi göründü ve tek tur denemelerinde de fena iş çıkarmadılar. Testlerin ilk iki gününün sabah seanslarında Daniel Ricciardo en hızlı isim oldu. Testlerin ilerleyen zamanlarında ise bu üstünlüğü kaybettiler. Tur zamanları iyi olsa da toplamda 327 tur atabildiler. Bu McLaren ile ilgili en büyük soru işareti olabilir.
McLaren hakkında bu sene şu ana kadar en çok konuşulan konu, performans olmadı. Değişen difüzör kuralları ile birlikte Formula 1 kural kitapçığındaki gri alanlardan da yararlanan McLaren, difüzor boylarını kısaltsa da tabanın geçiş bölmesini uzatarak aracın arka tarafındaki kaybolan downforceu geri kazanmaya çalıştı.
Bu tasarım, testlerin en önemli gündem maddelerinden biri oldu. Diğer takımların bu tasarımı kopyalayıp kopyalamayacağı henüz bilinmiyor. Ayrıca bu tasarımın ne kadar getirisi olduğu ile ilgili de şimdilik bir şey söylemek güç.

Aston Martin

Geçtiğimiz sezonun pembe Mercedes’i. Mercedes’e benzerliği ve yükselen performansıyla 2020 yılında Racing Point adı altında isminden çokça söz ettirmişlerdi. Bununla da sınırlı kalmadı. Sezon bitmeden önce Sebastian Vettel ile anlaşan Aston Martin, bize yeni bir Formula 1 projesi yaratacaklarının sinyallerini vermişti.
Fakat bu hikaye testler özelinde pek iyi başlamadı ve birçok sorunla boğuştukları test dönemini geride bıraktılar. Özellikle ilk iki gün onlar için zorlu geçti. Üçüncü gün daha iyi bir görüntü çizseler de dayanıklılık anlamında Aston Martin ile ilgili soru işaretleri var. Elektronik ünitede, turboda ve vites kutusunda problem yaşadılar. Bu sorunlar ile birlikte 314 tur ile en az tur atan ikinci takım oldular. Yalnızca 117 tur atan Sebastian Vettel, bu sezon gridde yer alacak isimler arasında en az tur atan isimdi.
https://i.eurosport.com/2021/03/19/3014331.jpg
Çoğu takım gibi onlar da arkadan kayma sorunlarıyla mücade ettiler. Bunların dışında performans olarak da pek görüntü çizmediler. Yarış simülasyonlarında Ferrari, Alpine ve McLaren’e çok yakın olduklarını gördük.

Alpine

Yeni renkler, yeni isim. Belki de bunlardan bile daha heyecan verici olan, Fernando Alonso’nun Alpine ile üç yıl aradan sonra Fomula 1’e geri dönmesi. Bütün bunlara rağmen Bahreyn’deki testleri en sessiz sedasız geçiren takım oldu Alpine.
https://i.eurosport.com/2021/03/16/3012915.jpg
Testler boyunca büyük bir sorun yaşamadılar ve üç günün tur zamanlarına baktığımızda Alpine için en tutarlı takım desek yanılmış olmayız. Testleri toplamda 396 tur ile tamamladılar. İlk gün 129, ikinci gün 128, üçüncü gün ise 139 tur tamamlayarak istikrarlı bir performans gösterdiler.
Alpine’in elini güçlendirebilecek en önemli etkenlerden biri de motor performansı. Özellikle 2020 sezonunu ikinci yarısında Renault motoru çok daha iyi görünmüştü ve üç kez podyum yakalama fırsatı buldular. Best of the Rest olabilmek için ciddi adaylardan biri olduklarını söyleyebiliriz.

Alpha Tauri

Alpha Tauri, testlerin en sürpriz takımlarından biriydi. Onlar da Red Bull gibi daha öne yatık olan aracın ekmeğini yemişe benziyor. Bu sezonki kural değişikliklerinin Red Bull ve Alpha Tauri’ye daha uygun olabileceğini gördük. -En azından testler özelinde.- Diğer takımlara göre aracın dengesini daha kolay buldular.
Testler boyunca Alpha Tauri, Alfa Romeo ile birlikte en çalışkan takım oldu ve toplamda 422 tur atmayı başardı. Alpha Tauri ve hatta Red Bull için en önemli gelişme Yuki Tsunoda’nın performansı olabilir. Çaylak bir pilot olmasına rağmen testler genelinde beklentiyi aştığını söyleyebiliriz.
https://i.eurosport.com/2020/02/15/2775437.png
Yarış simülasyonlarında McLaren, Alpine, Aston Martin ve Ferrari’ye yakın gibi görsek de Alpha Tauri’nin asıl vizyonunu unutmamak gerekiyor. Muhtemelen yeni sezonda bir kez daha yedinci olduklarını görebiliriz.

Williams

Yıllardır uğraştığı maddi sorunlardan şimdilik kurtulmuş görünmünde olan Williams, yine de sıralamanın son basamaklarından sıyrılamayacakmış gibi duruyor. Tüm grid özelinde yarış simülasyonlarında en yavaş görünen takım Williams’tı. Hatta bu sezon tamamen 2022 yılına odaklanmış bir Williams izleme şansımız çok yüksek.

Alfa Romeo - Haas

Bu iki takımın performansını birlikte değerlendirsek çok yanlış yapmış olmaz. Haas ve Alfa Romeo için 2021 sezonundan fazla beklentisi olmayan ve asıl hedefi 2022 yılı olan iki takım nitelendirmesini yapabiliriz.
Geçen sezon FIA-Ferrari anlaşmasından nasiplerini alan ekipler 2020 yılını çok kötü geçirmişti. Bu sene hem Alfa Romeo hem de Haas cephesinden, 2021 motorunun daha iyi olduğunu duymuştuk. Fakat yeni motor bu iki takım için de yukarılara tırmanabilmek için şimdilik pek yeterli olmuş gibi gözükmüyor.
https://i.eurosport.com/2021/03/13/3010885.jpg
Bahreyn’de takımların için çok yoğun geçen üç gün geride kaldı. Hem sıkıştırılmış test takvimi hem de Bahreyn’deki hava koşulları takımların test günlerini eskisi kadar verimli geçirmemesine neden oldu. Özellikle zaman zaman pisti kaplayan çöl tozları takımların işini bir hayli zorlaştırdı. Seyirciler olarak biz de bu üç günde Formula 1’le hasret giderme şansını yakaladık.
Formula 1 sezonunun başlamasına çok az bir zaman kaldı. Testler her ne kadar takımların durumunu tam yansıtmasa da bize bazı fikirler vermiş oldu. Takımların ne durumda olduğunu görebilmek için tabii ki Bahreyn GP’ye kadar sabretmek gerekiyor. Temennimiz keyifli bir sezon izlemek.
Yazı: Koray Şahin
Formula 1
"Bir daha asla"
DÜN - 08:24
Formula 1
Hamilton, Formula 1'i sanat formuna benzetti
03/04/2021 - 13:24