13 Mayıs 1950’de, Silverstone’da verilen ilk startın başrol oyuncularından biriydi. 1898 doğumluydu. Ellili yaşlarındaydı fakat yaşına göre bir hayli fit durumdaydı. Günün sonunda elde ettiği ikincilik, formunu ve klasını kanıtlar nitelikteydi.
Formula 1’in ilk sezonu, yedi yarıştan ibaretti. Luigi Fagioli de tıpkı rakipleri gibi yalnızca Birleşik Devletler’deki Indianapolis 500’e katılmamış ve diğer altı mücadelede boy göstermişti. Hiçbir pistten zaferle ayrılamasa da istikrarlı performansı sayesinde sezonu Giuseppe Farina ve Juan Manuel Fangio’nun ardından üçüncü sırada tamamlamıştı. O sezonun şampiyona kuralları, her pilot için yalnızca en iyi dört sonucun dikkate alınacağı yönündeydi. Böyle bir kısıtlama söz konusu olmasaydı Fagioli’nin hakkı ikincilikti.
1951 sezonu başlarken Alfa Romeo’nun pilot kadrosunda bulunmuyordu ancak sezonun dördüncü yarışında, Fransa’da sahalara geri döndü. Takım, o hafta sonuna dört araçla katılacaktı ve 8 numaralı Alfa, Luigi’ye emanetti. Sıralama turları, takım için oldukça iyi geçti. Fangio ve Farina ilk iki cebi ele geçirirken bir diğer Alfa pilotu Consalvo Sanesi, beşinci cebe yerleşti. Fagioli de dördüncü Alfa ile yedinci sıradan start almaya hak kazandı.
Formula 1
“Bu zamana kadarki en zor hafta sonuydu”
21/05/2021 - 15:49
https://i.eurosport.com/2021/07/30/3187974.jpg
Yarışın ilk turları, Fagioli için oldukça rekabetçiydi. Yükselme ve lider gruba dahil olma çabası içerisindeydi. Lider grupta ise yarışa polden başlayan Fangio, ilk sırayı henüz ilk turda Ferrari pilotu Alberto Ascari’ye kaptırmıştı. Yakın takibi sürdürmesi ve ilk fırsatta yerini geri alması gerekiyordu fakat kullanmakta olduğu araç, kendisi ile aynı kararlılığa sahip değildi. Ascari’nin pite girmesi ve bir sonraki turda mekanik problem yaşayarak yarıştan çekilmesi ile liderliği yalnızca bir tur için ele geçiren 4 numaralı Alfa, yarışın henüz üçte biri tamamlanmamıştı ki güçten kesilmeye başladı.
O zamanın kuralları, yarış esnasında araç takasına müsaade ediyordu. 4 numaranın nefesi erken kesilmişse de 8 numaranın kondisyonu yerindeydi. Alfa Romeo ekibi, Fangio’yu yarışın içerisinde tutmakta kararlıydı. Luigi Fagioli idaresinde pite gelen 8 numara, takım emriyle birlikte yola Juan Manuel Fangio ile devam etti. Fagioli ise mücadeleyi 4 numaralı araçla, bir hayli geriden sürdürecekti. Yarışın ilerleyen turlarında Ferrari ekibi de benzer bir taktik uyguladı ve yarıştan çekilmiş olan Ascari, yola Gonzalez’in aracıyla devam etti.
Mücadelenin son bölümünde Fagioli ve Gonzalez’e ait araçlar, Fangio ve Ascari idaresinde liderlik mücadelesi vermekteydi. Bu mücadeleden galip çıkan taraf, Alfa Romeo oldu. Fangio, rakibinin neredeyse bir dakika önünde zafere ulaştı fakat bu zafer, yalnızca Arjantinli’ye ait değildi. Pilotu değişen bir araç, yarışı hangi sırada bitirirse o aracı kullanan bütün pilotlar, yarışı o sırada bitirmiş kabul ediliyordu. Dolayısıyla ipi göğüsleyen 8 numarayı yarışın ilk bölümünde kullanmış olan Fagioli de zaferin ortağı konumundaydı. Galibiyetin ödülü sekiz puan, ikiye bölündü ve her iki sürücünün hanesine dörder puan yazıldı. Ayrıca Fangio, yarıştaki en hızlı tura imza atarak bir puan daha elde etti ve haftayı beş puanla noktaladı.
https://i.eurosport.com/2021/07/30/3187979.jpg
Luigi Fagioli, Formula 1 kariyerinin yedinci yarışında ilk galibiyetini elde etmişti. Daha önceki altı yarışın beşini tamamlamış, bu yarışların hepsinde de podyuma çıkmış fakat hiçbirinde en üst basamakta yer almamıştı. Kendisi için özel bir gündü. Ayrıca söz konusu zaferin bir başka özelliği daha vardı. Günün sonunda adı klasman listesinin en üstünde yer alan İtalyan tecrübe, yarışın koşulduğu 1 Temmuz 1951 tarihinde 53 yıl, 22 günlüktü. Formula 1 tarihinin yarış kazanan en yaşlı pilotu konumundaydı.
Her şeye rağmen mutlu değildi. Takımın araç değişikliği kararı, kendisini oldukça sinirlendirmişti. Altındaki sağlam aracın Fangio’ya verilmesi ve kendisinin hasarlı araçla yola devam etmek zorunda bırakılması O’nu kızdırmıştı. Her ne kadar kurallar gereği zaferi Fangio ile paylaşıyor olsa da işin gerçeği, damalı bayrağa ulaşabilen son isimdi. Takasın ardından 4 numaralı Alfa ile yola devam etmiş, aracın mevcut hasarı ve pitte kaybedilen süre ile birlikte tam 22 tur geride kalmış ve yarışı 11. sırada tamamlamıştı. İçine atıldığı zor şartlardan ve görmüş olduğu muameleden hiç memnun değildi. Takımın tutumunu kendisine karşı saygısızlık olarak gören Luigi Fagioli, böyle bir ortamda keyif alarak yarışmaya devam edemezdi. Öz geçmişine dahil ettiği, Fransa’daki bu ilginç zaferin hemen ardından müsaade istedi ve Formula 1 macerasına son verdi.
Yazan: Engin Bakırburç
Formula 1
GEÇİŞ ÜSTÜNLÜĞÜ
09/12/2020 - 16:44
Formula 1
Pistte ve ötesinde bir efsane: Lewis Hamilton
28/11/2020 - 09:26