Lewis Hamilton’ın kazandığı Bahreyn GP’sinin üstünden dört hafta geçti. Üç haftalık aranın ardından Formula 1 Imola’da geri dönmüştü. Ama ne dönüş! Neredeyse her an farklı bir olaya tanıklık ettik. Imola’da olaylar pek alışık olmadığımız bir şekilde cuma antrenmanlarında başladı.
Özellikle birinci antrenmanlara damga vuran fiber sorunu oldu. Formula 1’de görmeye alışık olmadığımız fiber sorunu takımların verimli bir cuma günü geçirememesine sebep oldu. Pistin bazı bölümlerdeki kameralarla birlikte araç içi kameralarına da erişim sağlanamadı. Hafta sonunun genelindeyse zaman zaman benzer sorunların yaşandığını gördük. Bununla birlikte takımlar, sağlıklı bir şekilde telsiz iletişimi kuramadı. Ayrıca antrenman seasında Estaban Ocon ve Sergio Perez’in karıştığı kaza ise yarışta yaşanacakların adeta habercisiydi.
Cumartesi günü sıralama turları ise oldukça heyecanlı geçti. Lewis Hamilton, Sergio Perez ve Max Verstappen arasında geçen çok yakın bir pol pozisyonu mücadelesi izledik. Sıralama turları sonunda üç pilot 0.087 saniye içersinde yer aldı. Aynı zamanda Lando Norris ise Q3’te, kendisini ikinci sıraya taşıyan harika bir tur attı fakat pist limitlerini aştığı gerekçesiyle tur zamanı silindi ve yedinci sırada kaldı.
Formula 1
Hamilton'dan Bottas'a destek
21 SAAT ÖNCE
Lewis Hamilton ise pol pozisyonunu elde etmesine rağmen ikinci sektörde pek iyi bir derece elde edemedi. Benzer durum Red Bull pilotları için de geçerliydi. Max Verstappen’in birinci sektör ve Sergio Perez’in üçüncü sektördeki hataları belki de Red Bull takımının ilk çizgiyi kapatmasına mâl oldu.
Mercedes ve Red Bull’un sıralama turlarında birbirlerine bu kadar yakın görünmesi, sezonun geri kalanında tanık olacağımız mücadele için umut vadediyor.
https://i.eurosport.com/2021/04/19/3117330.jpg

Öncesi

Hafta içi yapılan tahminlere göre pazar günü Imola’da yağış bekleniyordu. Merak edilen konu ise yağışın piste ne zaman uğrayacağıydıı. Ne de olsa son dönemlerde yarış bittikten sonra gelen yağışlara alışmıştık. Fakat yarıştan yaklaşık yarım saat önce pistin bazı bölümlerindeki kuru bölgelere rağmen bazı bölümlerinde ise havuzcukların oluştuğunu gördük. Bu durum şüphesiz ki seyircileri heyecanlandıran bir olaydı.
Yağışın takımlar için pek de heyecan verici olduğunu söyleyemeyebiliriz. Zira piste çıkış turlarında birçok pilotun sorun yaşadığını gördük. Yağmurun ilk mağduru Fernando Alonso oldu. Aracın kontrolünü kaybeden İspanyol pilot pist dışına çıktı ve ön kanadını kırdı. Kısa bir süre sonra Valtteri Bottas’ın lastik patlattığı bilgisi geldi.
Piste çıkış tutunda olaylar bunlarla sınırlı kalmadı. En büyük sorunu yaşayan takım Aston Martin oldu. Hem Lance Stroll hem de Sebastian Vettel fren problemleri yaşadı ve frenlerden alevler çıktığını gördük. Aston Martin mekanikerleri araç üstünde kısa sürede yoğun bir çalışma yaptılar. Mekanikerler, Lance Stroll’ün aracını yetiştirmeyi başardı fakat Sebastian Vettel, Stroll kadar şanslı değildi. Daha büyük sorun yaşayan Vettel ise yarışa pit yolundan başladı.
Bununla birlikte Ferrari pilotu Charles Leclerc spin atarak çakıl havuzuna girdi. Aracı çakıl havuzuna gömülmekten kurtaran Leclerc başka sorun yaşamadan gride dönmeyi başardı.
https://i.eurosport.com/2021/04/18/3116867.jpg

Hamilton Verstappen mücadelesi

Islak zeminde start her zaman eğlenceli olmuştur. Bunun bir başka örneğini de bu yarışta gördük ve pole pozisyonundan start alan Lewis Hamilton ve üçüncü sıradan kalkış yapan Max Versteppen arasında harika bir mücadele izledik. Harika start alan Max Verstappen ilk viraja Lewis Hamilton’ın yanında geçmeyi başardı. Aynı zamanda çizgi avantajını da almayı başaran Uçan Hollandalı harika bir atakla ilk sırayı aldı.
Max Verstappen’in yaptığı atak ıslak pisti de hesaba katarsak başarılması çok zor bir ataktı ve limitlerde sürdüğünü gördük. Çok riskli bir atak olduğunu söylebiliriz. Verstappen’in yaptığı atak sırasında Hamilton’ın sadece sol lastikleri pist sınırları içerisinde kalmıştı. Fakat daha fazla pist içine girebilecek bir açısı da yoktu. Verstappen atak yaparken aynı zamanda Hamilton’ında hamle şansını elinden aldı. Bu da Hamilton için büyük bir dezavantaj demekti. Hamilton, tamamen pist sınırlarına dönmeye çalışırken Versteppen’in de, Hamilton’ı sıkıştırmaya devam ettiğini gördük ve iki pilot arasında ufak bir temas yaşandı. Bu temasın ardından Hamilton, biraz daha dışarı taşarak sosislerin üzerinden seke seke gitmek zorunda kaldı ve Lewis Hamilton’ın aracından bir parçanın koptuğunu gördük. İkili arasında yaşananlara ise herhangi bir ceza çıkmadı.
https://i.eurosport.com/2020/10/30/2925511.jpg

İlk güvenlik aracı

Yarışın henüz ikinci turunca Nikita Mazepin ile Nicholas Latifi arasında bir temas yaşandı ve Latifi temasın ardından aracın kontrolünü kaybederek bariyerlere çarptı. Bu kaza Latifi için yarışın sonu oldu. Temas öncesinde aracın kontrolünü kaybeden Latifi spin attı. Yeniden piste dönmeye çalışan Latifi, ideal çizgi dışından gelmesine rağmen Mazepin’in üzerine kapandı. Daha iyi bir çekişi olan ve ideal çizgide ilerleyen Mazepin avantajlı konumdaydı. Buna rağmen Latifi, Mazepin’in üzerine kapanmaya devam edince ikili arasında temas yaşandı. Kazada suçlu olan taraf ise tartışmasız Latifi’ydi ve Latifi’nin yarışı da burada son bulmuş oldu.
Nicholas Latifi bariyerlerde kalınca güvenlik aracı piste girdi. Güvenlik aracı arkasında bir kaza daha gördük. Start düzlüğünde lastik ısıtmaya çalışırken aracın kontrolünü kaybeden Mick Schumacher bariyerlere çarptı ve aracın ön kanadını kırdı. O esnada pit yolu açıktı fakat Schumacher’in yaptığı çaylak hatasından dolayı pit çıkışında çok fazla parça kaldığını gördük. Bu nedenle pit yolu kapandı ve Schumacher, güvenlik aracı arkasında iki tur ön kanat olmadan devam etmek durumunda kaldı.
Güvenlik aracı arkasında yaşanan bir başka olay ise Sergio Perez’in aldığı 10 saniye dur kalk cezasıydı. Güvenlik aracı arkasında pist dışına taşan ve iki sıra kaybeden Perez yerini geri aldı. Formula 1 kuralları gereği bir pilot güvenlik aracı arkasında kendi hatası nedeniyle sırasını kaybederse, kaybettiği sıraları geri alamaz.
https://i.eurosport.com/2021/04/27/3122431.jpg

Slick lastiklere geçiş

Yarış çizgisinde kuru hat oluşmaya başladıktan sonra slick lastiklere ilk geçiş yapan isim Sebastian Vettel oldu. Bu geçişin ardından Alman pilottan üst üste en hızlı tur zamanları geldi. Kuru lastiklere geçiş yapılmadan önce Max Verstappen ve Lewis Hamilton arasındaki beş saniyelik fark trafik nedeniyle iki saniyeye kadar indi. Tam bu sırada 28. turda Red Bull garajı Max Verstappen’i pite çağırdı ve Hollandalı pilot orta hamura geçiş yaptı. Bir tur sonra ise Lewis hamilton’ı pitte gördük. Belki de bir pist üstü mücadelesi görebilecektik fakat Mercedes’ten yavaş bir pit stop geldi. Sağ ön lastiğin geç takılması ile birlikte Hamilton çok değerli zamanlar kaybetti ve pit çıkışında altı saniyelik bir fark oluştu. Fakat iki pilotta henüz trafikten kurtulamamıştı ve tur bindirmeler gerçekleşiyordu.
Bu esnada Lewis Hamilton farkı üç saniyeye kadar düşürdü. Hamilton, Verstappen’e hızla yaklaşırken tur bindirmeler esnasında kendisinden görmeye alışık olmadığımız bir hata yaptı. Tur bindirmeye çalıştığı George Russell’a karşı sabırsız davranan Hamilton, pistin ıslak bölümünden gelerek tur bindirmeye çalıştı ve aracın kontrolünü kaybetti. Hamilton aracı çakıl havuzundan kurtarsa da bariyerler ona engel oldu ve piste düz dönebilmek için yeterli açısı kalmadı. Formula 1 kurallarına göre zorunlu kalmadıkça geri vites kullanılması yasak. Hamilton ise mecbur kaldığı için geri geri çıkmayı başardı ve bu geri dönüş kurallara uygun şekildeydi. Hamilton’ın bu hatası kendisinin yaklaşık bir dakika kaybetmesine neden oldu.
https://i.eurosport.com/2021/04/18/3116882.jpg

Bottas ve Russell'dan büyük kaza

Lewis Hamilton’ın hatasında bir tur sonra George Russell ve Valtteri Bottas korkutucu bir kazaya karıştı. Bu kazanın ardından iki pilot da yarış dışı kaldı. Kazanın ardından önce güvenlik aracı girse de daha sonrasında kırmızı bayrak ile yarış durduruldu.
Williams pilotu George Russell düzlükte, Mercedes pilotu Valtteri Bottas’a atak yapmaya çalışırken ikili arasında büyük bir kaza meydana geldi. Russell büyük bir hız farkıyla Bottas’a yaklaşırken, Bottas’ın hafifçe Russell’ın üstüne kapandığını gördük. Russell ise temas yaşanmaması için sağa doğru kaçtı ama kaçış mesafesini tam ayarlayamaması nedeniyle aracın sağ lastiğini çimlere kaptırınca aracın hakimiyetini kaybetti ve “sidepode” kısmından Bottas’a çarptı. Pilotlar arasındaki centilmenlik anlaşmasını da hesaba katarsak kazada iki pilotunda payı olduğunu söyleyebiliriz.
İki pilotta da telsizden birbirlerine tepki gösterdi fakat daha ilginci ise Russell araçtan indikten sonra yaşandı. Bottas, Russell’a orta parmağını gösterirken, Russell’ın da Bottas’ın kaskına doğru tokat benzeri bir hareket yaptığını gördük. Cumartesi günü ise Max Verstappen ile Lewis Hamilton’ın fiziksel temasa girdiğini görmüştük. Geçmiş sezonlara oranla daha hırçın bir sezon mu bizi bekliyor yoksa?

Kırmızı bayrağın ardından

Kırmızı bayrak seansı bittikten sonra nasıl bir start alınacağı soru işaretiydi. FIA, kırmızı bayrak periyodunun bitmesine yakın “Rolling Start” yapılmasına karar verdi. Bu kararın doğru bir tercih olduğunu söyleyebiliriz. Çünkü pistte yarış çizgisi dışında kuru hat oluşmamıştı ve yarış çizgisi dışından start alacak pilotların büyük bir dezavantajı olacaktı. Aynı zamanda kaza riski çok yüksekti.
Araçları tekrar yarışa başlatacak olan Max Verstappen ise çok büyük bir hata yaptı ve yarım spin attı. Neredeyse yerini Charles Leclerc’e kaybedecekti ki aracı harika bir şekilde toparlamayı başardı.
https://i.eurosport.com/2021/04/18/3116828.jpg
Yarış tekrar başladığında Max Verstappen çok çabuk bir şekilde arka taraf ile arayı açmayı başardı ve yarışın geri kalanında çok rahat bir yarış çıkararak galibiyete uzandı. İyi bir çekiş yakalayamayan Charles Leclerc ise harika bir yarış geçiren Lando Norris’e geçildi. Bu atak ile birlikte Lando Norris ikinci sıraya yükseldi.
Orta grupta ise gözler Lewis Hamilton’daydı. Yaptığı hata ile birlikte dokuzuncu sıraya gerileyen Lewis Hamilton çok iyi bir şekilde yükseldi. Sekizinci sıradaki Yuki Tsunoda spin atarak pist dışına çıktı. Ardından benzer bir hata ise Sergio Perez’den gördük. Bu hatalar ile Lewis Hamilton iki sıra yükselmeyi başardı. 35. turda dokuzuncu sırada yer alan Lewis Hamilton, 55. tura kadar Lance Stroll, Daniel Ricciardo ve Carlos Sainz’ı pist üstünde geçmeyi başardı.
Hamilton, 55. turda Charles Leclerc’e yaptığı atak ile üçüncü sıraya kadar tırmanmayı başardı. Önündeki Lando Norris aasındaki fark bu esnada 1.5 saniyeye kadar inmişti. Lando Norris üç tur boyunca Lewis Hamilton’a karşı harika savunma yaptı ve geçiş izni vermedi. Fakat 60. turda çok daha iyi bir çekiş yakalayan Hamilton temiz bir atak ile 2. sıraya yerleşti ve hasarı minimuma indirmeyi başardı. Önü açıldıktan sonra da yarıştaki en hızlı turu atan Lewis Hamilton Imola’dan 19 puan ile ayrılmış oldu.
Podyumunun son basamağında ise Lando Norris vardı. Hafta sonu boyunca çok hızlı görünen Lando Norris yarışta da çok iyi bir performans sergiledi. Yarışın başında ıslak zemin lastikleriyle ile başlayan Pierre Gasly’nin başını çektiği trende çok zaman kaybeden Lando Norris ön grubun çok gerisine düştü. Önce Pierrle Gasly’i geçmeye başaran ve daha sonra takım emri ile Daniel Ricciardo’nun önüne geçen Norris, güvenlik aracının girmesiyle ön gruptaki farkı da kapatmış oldu. Son bölümde lastikleri bitmesine rağmen, sakin bir yarış geçiren Charles Leclerc’i arkasında tutmayı başarsa da Hamilton’a geçilerek ikinci sıradaki yerini koruyamadı. Bu sonuçla ile birlikte Norris günün pilotu seçildi.
Ferrari pilotu Charles Leclerc ise çok sakin bir yarış geçirdi. İlk turda Sergio Perez pist dışına taşınca rahat bir geçiş yapan Leclerc, yarıştaki tek atağını bu şekilde yapmış oldu. Rolling startta Norris’in ve 55. turda Hamilton’ın ataklarıyla Dördüncü sıraya düşen Monacolu pilot yarışı da dördüncü sırada tamamladı. Yarışa 11. sırada başlamasına rağmen çok iyi start alan ve başlarında birkaç kez pist dışı ziyaretinde bulunan Carlos Sainz ise yarışı beşinci sırada tamamladı.
Sezon başından beri McLaren’ın frenlerine alışamadığını söyleyen Daniel Ricciardo’nun temposu takım arkadaşına göre pek iç açıcı değildi. Henüz araçla pek barışık olamayan Ricciardo yarışı altıncı sırada bitirirken, “wet” lastik tercihi ile gerilere düşmesine rağmen yükselmeyi başaran Pierre Gasly, Stroll’ün ceza almasıyla birlikte yarışı 7. sırada tamamladı. Yarış öncesinde fren sorunu yaşayan ve yarışın ortalarında vites kutusu probleminden bahseden Lance Stroll aldığı 7. sırada finisg gördü. Fakat aldığı 5 saniye ceza ile birlikte 8. sıraya düştü.
https://i.eurosport.com/2021/04/18/3116916.jpg
9 ve 10. sıralar ise Alpine pilotlarına gitti. 2021 aracına hazırlanırken yaşadığı rüzgar tüneli problemleriyle birlikte aracı umduğu gibi hazırlayamayan Alpine takımı için çok önemli puanlar aldı. Tempo olarak orta gruptan uzak görünen ve araçtaki sorunları çözmeye çalışan Alpine için iyi bir hafta sonu oldu diyebiliriz. Hafta sonu boyunca Estaban Ocon, Fernando Alonso’dan çok daha iyi göründü. Kendi standartlarının çok altında bir hafta sonu geçiren Alonso, kötü performansına rağmen Imola’dan 1 puan ile ayrılmayı başardı.
Aslında yarışta 9. sırada finish gören pilot Alfa Romeo pilotu Kimi Raikkonen’di. Çok fazla ekrana gelmemesine rağmen eline geçen fırsatı iyi değerlendiren Raikkonen sessiz sedasız 9. sırayı elde etti. Yarıştan sonra yapılan incelemelerde Rolling Start esnasında yaptığı kural dışı hareket nedeniyle 30 saniye ceza alan Fin pilot Imola’dan puansız ayrıldı.
Sezonun belki de en iyi yarışlardan biri olabilecek Imola GP’sini geride bıraktık. Mercedes ve Red Bull’un birbirlerine yakın görünmesi, şampiyonluk mücadelesi bakımınan iştahımızı kabarttı. Aynı zamanda üçüncülük mücadelesi veren McLaren ve Ferrari de bu sezon bize eğlence vaat ediyor. Fakat Formula 1 gibi bir sporda her an her şeyin değişebileceğini de unutmamak gerek.
Yazı: Koray Şahin
Formula 1
Monako'da seyirci sürprizi
05/05/2021 - 14:00
Formula 1
Sir Lewis Hamilton, liderliği bırakmıyor
02/05/2021 - 19:23