Spa, 1950 sezonunun beşinci durağıydı. 1970'e kadar 18 kez Belçika GP'sine ev sahipliği yaptı. 1971'de bayrağı bir süreliğine Nivelles ve Zolder pistlerine devretti. 1983'te yenilenmiş bir şekilde takvime geri döndü. 2003 ve 2006 yıllarında birer kez daha elden geçti ve günümüzdeki görünümüne ulaştı.

Her ne kadar bugünkü haliyle fark edilmese de 1994 yılında geçici bir değişiklik daha yaşadı. O yılın ilk yarışlarında birbiri ardına yaşanan talihsiz kazalar, FIA'yı devam eden sezon içerisinde bir dizi güvenlik önlemleri almaya itti. Spa-Francorchamps da bu önlemlerden nasibini alanlar arasındaydı. Bir yıl önce Alessandro Zanardi, Eau Rouge'da büyük bir kaza geçirmiş ve sezonu kapatmıştı. Kariyerine devam edebildiği için şanslı sayılırdı. Ancak mevcut sezon içerisinde yaşananlar düşünüldüğünde Eau Rouge'un bir sonraki kurbanı, Zanardi kadar şanslı olmayabilirdi. Bu ihtimalin önüne geçilebilmesi adına virajda değişikliğe gidildi. Sağ taraftaki apex, pist üzerine yerleştirilen kerbler ve geçici engeller vasıtasıyla sola doğru genişletildi. Böylece Raidillon'u dümdüz ve tam gaz geçmek imkansız hale gelecek ve La Source'tan aşağı büyük bir hızla ilerleyen pilotlar, Eau Rouge'u dönebilmek için frene basmak zorunda kalacaklardı.

Formula 1
Formula 1 yeniden Afrika'ya dönmeyi planlıyor
18 SAAT ÖNCE
https://i.eurosport.com/2019/05/01/2577183.jpg

FIA'nın kararı kimseyi memnun etmemişti. Eau Rouge'suz bir Spa, şerbetsiz baklavaya benzerdi. Pistin pek çok kısmı, heyecan dolu mücadeleler için elverişliydi fakat Eau Rouge, hız ve yeteneğin yanında cesaretin de yarışa ortak olduğu bir virajdı. Dolayısıyla Spa'nın, hatta belki de bütün takvimin yıldızıydı. Ancak yakın geçmiş düşünüldüğünde, alınan karara itiraz etmek de yersiz olurdu. Duygular bir kenara bırakılmalı ve mantık çerçevesinde hareket edilmeliydi.

Spa'ya daha önce de yolu düşen isimler, Eau Rouge'un tadını biliyorlardı. Sola doğru alçalırken bir anda sağa doğru yükselmenin hazzını defalarca kez tecrübe etmişlerdi. Tecrübesiz pilotlarsa şimdilik bu deneyimden mahrum kalacaklardı. İçlerinden bazıları sonraki sezonlarda Eau Rouge'u gerçek anlamda deneyimleme fırsatını elde etseler de bütün çaylaklar aynı şansa sahip değillerdi.

1994 Belçika GP'si, Jean-Marc Gounon'un Formula 1 kariyerindeki yedinci yarıştı. Bir önceki sezon Christian Fittipaldi'nin yerine Japonya ve Avustralya'da Minardi kokpitine oturmuş, 1994 sezonu başlarken koltuk bulamamış fakat sezonun orta noktası yaklaşırken Andrea Montermini'den boşalan Simtek koltuğunu devralmıştı. Kariyerinde ilk kez bir Formula 1 aracıyla birlikte Belçika'daydı.

Spa'da ilk kez yarışacak bir diğer isim Philippe Adams'tı. O hafta sonu Adams'ın yalnızca Spa'daki değil, aynı zamanda Formula 1'deki ilk hafta sonuydu. Hem ekonomik hem de sportif anlamda zor bir dönem geçiren Lotus takımı, kokpite oturmak için ödeme yapmaya hazır olan Belçikalı pilotu kendi evinde geri çevirememişti. Geçen yıl burada geçirdiği büyük kazanın ardından sezonu kapatan fakat daha sonra sağlıklı bir şekilde pistlere geri dönen Zanardi'nin direksiyonu, Adams'a emanetti.

https://i.eurosport.com/2016/08/27/1920284.jpg

Paul Belmondo da bir Formula 1 aracı kullanmak üzere Spa'ya ilk kez ayak basan isimler arasındaydı. Aslında kendisi çaylak bir pilot değildi. 1992 yılında March takımı adına 11 kez direksiyon başına geçmişti. O sezonun 12. yarışı Belçika'daydı fakat bu yarıştan önce March ile Belmondo'nun yolları ayrılmıştı. 1993'te bir süre Benetton için testlere çıkan Fransız pilot, 1994'ün başında gridin yeni ekiplerinden Pacific GP ile anlaşmıştı.

Hafta sonu başlarken katılımcı listesinde 28 pilot vardı. Ancak grid 26 araçla sınırlandırılmıştı. Dolayısıyla iki isim, hafta sonuna cumartesi günü veda edecekti. Bu isimlerden biri Belmondo oldu. Sıralama turlarında bütün rakiplerinden ağır kalarak sonuncu olan Pacific GP sürücüsü, sezonun genelinde olduğu gibi Belçika'da da aracını pazar gününe taşıyamadı. Elenen diğer isim de takım arkadaşı olunca Pacific GP'nin Belçika macerası, pazar gününü göremeden sona erdi. Gounon ve Adams ise son iki cebin sahibi olarak start almaya hak kazanmışlardı. Pazar günü yarışa 25. cepten başlayan Gounon damalı bayrağı 11. sırada görürken Adams ise 17. turda spin atarak mücadeleyi kum havuzunda tamamladı.

David Coulthard, Jos Verstappen, Eddie Irvine gibi o hafta sonu Spa'ya ilk kez adım atan başka isimler de mevcuttu. Ancak bu isimlerin tamamı, sonraki yıllarda bu ziyareti tekrar edeceklerdi. Jean-Marc Gounon, Philippe Adams ve Paul Belmondo ise bu pistte yalnızca 1994 yılında boy gösterdi ve bir daha bu şansı bulamadı. Gounon ve Adams yaklaşık bir ay sonra, Belmondo ise sezon sonunda Formula 1 kariyerini noktaladı. Üç isim de Spa'da direksiyon salladı, üç isim de Eau Rouge'dan geçti fakat üç isim de bu leziz virajın gerçek tadını hiçbir zaman alamadı.

Yazı: Engin Bakırburç

Formula 1
Makinist: Jarno Trulli
25/02/2021 - 16:05
Formula 1
"Hayalim gerçek oldu"
25/02/2021 - 05:11