“Tour, rutine bağlanmış hareketsiz hayatlarımızın karşısına; fiziki acının değişmezi olduğu, kahramanlık hikâyeleriyle donatılmış bir gerçeklik sunuyor. Yarışanları acıyla baş başa bırakıyor ve fiziksel tehlikenin, değişen zamana rağmen hayatlarımızdan silinmediğini gösteriyor. Fransa Turu ilgi çekmeye devam edecek çünkü güzel hikâyelere en çok şimdi ihtiyacımız var, beklenmedik olaylara, eşsiz kişiliklere.”
Bugün Fransa Turu başlayacak ve birçoğumuz, yarışa saatlerimizi vermeye çoktan hazırız. Dört-beş saatlik etaplar, çok az aksiyon, üç hafta, 21 gün. Bu yarışın ilgi çekici olmasının sebebi ne? Yarım yüzyıl bu yarışın patronluğunu yapan Jacques Goddet’ye göre Tour, bize farklı bir pencere açıyor ve o pencerenin arkasında kan, ter ve gözyaşı var. Sarı mayoyu bir günlüğüne de olsa giymenin sevinci, bir anlık hata sonucu yapılan kazanın yaşattığı hayal kırıklığı, son kilometrelerde mekanik arıza yaşayan sprinterin çaresizliği... Onlarla empati kurabiliyoruz, onlar adına üzülüyoruz, seviniyoruz ama sadece o kadar. Ne de olsa onlar pencerenin öte tarafında ve televizyonu kapattığımızda hayatlarımızdan çıkıyorlar. Şimdi ise pencereyi bir süreliğine açma zamanı. Fransa Turu başlıyor.
https://i.eurosport.com/2022/06/17/3394508.jpg
Fransa Bisiklet Turu
Vingegaard: "En büyük yarışı kazandım"
25/07/2022 - 13:01

Parkur

Gouvenou ve ekibi, geçtiğimiz yıl yarışı ilk haftadan bitiren Pogačar’ı test etmek adına bu sene bütün tuşlara basmış gibiler: rüzgârlı etaplar, Paris-Roubaix yolları, Alpe d’Huez, çifte Galibier, 40 kilometrelik bir zamana karşı, pusu kurmaya uygun geçiş etapları...
Kopenhag ve Danimarka, uzun süredir beklediği Grand Départ fırsatına bu sene erişti. Takım tanıtımındaki muhteşem atmosfer, henüz yarış başlamadan ilk etaplardan beklentiyi arşa çıkardı bile. Vingegaard başta olmak üzere yerel sporcular duygulanırken biz seyircilerin tüyleri de diken diken oldu. Yarış cuma günü, Kopenhag’daki 13 kilometrelik teknik bir şehir içi zamana karşıyla başlayacak. Ganna elbette favori; Asgreen, Pedersen, Bjerg, Vingegaard, Cort gibi Danimarkalıların hayali ise evlerinde sarı mayoyu giymek. Finiş çizgisi, Hans Christian Andersen anıtının tam önünde. Kim bilir, belki de bu bir peri masalı alametidir.
İkinci etap, bu yarıştaki az sayıda sprint etabından biri. Yaklaşık 180 kilometre boyunca herhangi bir zorlukla karşılaşmayacak peloton 20 kilometre kala uçsuz bucaksız bir köprüye girecek ve finişe iki kilometre kalaya dek denizin üzerinde olacak. Coğrafya ve yollar, 2015’teki Zeeland etabını hatırlatıyor. O gün Quintana yarışı kaybetmişti, rüzgârın şiddetine göre bir benzeri yeniden yaşanabilir.
Danimarka’daki son günün de yine sprintle sonuçlanması bekleniyor. 4-5 saatlik rölantide bir sürüş, gergin bir son yarım saat ve ardından dinlenme günü. Sporcular uçakla Dunkerque’e giderken kafilenin geri kalanı Almanya, Hollanda ve Belçika’yı araçlarla geçerek 1000 kilometre civarı yol kat edecek.Sıradaki etap Dunkerque-Calais arasında sprinterlerin de sürpriz atakçıların da kazanabileceği bir gün. Rüzgâr tehlikesi yine mevcut.
Beşinci etap yarışın merakla beklenen günlerinden biri. Lille’den başlanacak, 11 taşlı sektör geçilecek ve Trouée d’Arenberg’in hemen girişinde, her sene Paris-Roubaix’de karşımıza çıkan eski kömür madeninin önünde finişe ulaşılacak. Beş yıldızlı sektör yok, dört yıldızlı ise iki tane var. 2015 ve 2018’de genel klasmanda kayda değer bir aksiyon olmamış, etapları Tony Martin ve John Degenkolb kazanmıştı. Bu kez yarış çok daha erken dağılabilir, çünkü Mathieu van der Poel var. Genel klasmancılar arasından Pogačar taşlı yollarda iyi olduğunu Ronde’de gösterdi, Geraint Thomas eski bir Paris-Roubaix yedincisi, diğerleri ise şimdilik soru işareti.
https://i.eurosport.com/2022/06/20/3395959.jpg
Sagan’ın 2017’de yokuş yukarı sprinti en önden açtığı, ayağının pedaldan çıktığı, geri taktığı ve yine rahat kazandığı Longwy tırmanışı altıncı etabın finişinde tırmanılacak. Geçen seneki Mûr-de-Bretagne etabı gibi bir etap olması muhtemel. Tırmanışçıların sahneyi halen devralmadığı bir sarı mayo mücadelesi, van Aert-van der Poel sprinti, bonus saniyeler için saldıran Roglič-Pogačar ve kalesini savunan Peter Sagan. Klasikler arasında yer edebilecek bir ilk hafta etabı.
Son yıllarda Fransa Turu’nun vazgeçemediği La Planche des Belles Filles bir kez daha parkurda ve 2019’daki gibi sonundaki çakıl taşlı yol da tırmanılacak. 7 kilometrelik tırmanışın ortalama eğimi %8,7 iken son kilometrede anlık eğim %24’ü buluyor. Etaba hazırlık için 2020’deki zamana karşıyı, 2019’daki çılgın Alaphilippe atağını veya 2017’deki umutlandıran Aru zaferini izleyebilirsiniz. Üçü de Fransa Turu’nun yakın tarihindeki hatırda kalır etaplardan.
https://i.eurosport.com/2022/06/20/3395960.jpg
İsviçre’ye geçilen Dole-Lozan etabı, kaçış grubunun bu yarıştaki ilk zaferi olmaya aday. Hem profil hem de pelotonun son zamanlarda kaçışı yakalama konusundaki isteksiz hali buna işaret ediyor. Etabın sonundaki üçüncü kategoriden tırmanış kazananı belirleyecek. Sıradaki etabın startı ise Aigle’de. Yani bir etap IOC’nin merkezinde biterken diğeri UCI’ın merkezinde başlıyor. Pazar günkü etabın finişi ise Chatel Les Portes du Soleil tırmanışında. “Güneşin Kapıları” en romantik tırmanış isimlerinden olsa da yarış keyfi açısından aynısını söylemek mümkün değil. Etapta 3700 metre irtifa kazanılmasına rağmen atak yapmaya uygun bir bölüm bulmak kolay değil, eğer Guillaume Martin değilseniz.
Yüksek irtifada yapılacak dinlenme gününün ardından arka arkaya 3 tırmanış etabımız var. İlki ve en kolayı, son tırmanışa kadar genel olarak Arve Vadisi’nde geçen Megève etabı. Megève tırmanışı 20 kilometre uzunluğunda ve %4 ortalama eğime sahip.
Yarıştadakikalarla ölçülecek farkların oluşabileceği ilk tırmanış etabı Albertville-Col du Granon arasında geçilecek 11. etap. Sırasıyla Lacets de Montvernier, Col du Télégraphe, Col du Galibier ve Col du Granon tırmanılacak. Sarı mayonun yanı sıra kırmızı mayo için de kritik bir gün. Galibier 2642 metrelik irtifasıyla Henri Desgrange zirvesi, Granon ise kategori dışı bir zirve finişi.
https://i.eurosport.com/2022/06/20/3395961.jpg
Henri Desgrange’ın adını taşıyan ödül bir önceki etapta verilse bile Fransa Turu’nun babasının rüyalarında göreceği etap aslında Bastille Günü’nde geçilecek, kategori dışı üç tırmanışın bulunduğu Briançon-Alpe d’Huez etabı olmalı. “Sadece tek bir kişinin bitirebileceği kadar zor” tanımına tamamen uyan bu etapta bir kez daha Galibier, Col de la Croix de Fer ve 21 virajıyla bu yarışın tarihine geçmiş Alpe d’Huez tırmanılacak. Alpe d’Huez’i kazanmak isteyen tırmanışçılar, 14 Temmuz zaferi peşinde koşan Fransızlar ve Pogačar’ı izole etmek adına altın bir fırsata sahip genel klasmancılar unutulmayacak bir yarış izletebilir. Sprinterleriyse çok zor saatler bekliyor. Günün sonunda birçok ismi zaman limitinin dışında görme ihtimalimiz var.
https://i.eurosport.com/2022/06/22/3397050.jpg
Alplerden Pirenelere geçiş yolculuğunda ilk durak Saint-Étienne. Dağlardan çıkan sprinterlere son bölümdeki yalancı düzlük zor gelebileceğinden kaçışa gitmesi mümkün sıradan bir etap. Cumartesi geçilecek Mende etabı ise konuşulmayı hak ediyor çünkü bir başka yakın dönem Fransa Turu klasiğinin doğduğu parkura dönüyoruz. Bu kez ne Steve Cummings var ne Mandela Günü ne de Pinot ile Bardet eskisi kadar saf. Yine de kaçışın kendi arasında, genel klasmancıların kendi arasında mücadele edeceği keyifli bir gün bizi bekliyor.
İkinci haftanın son günü, Rodez-Carcassonne arasında tam anlamıyla bir geçiş etabı var. Ne sprinterlere uygun ne tırmanışçılara ne de herhangi bir bisikletçi kategorisine. Rastgele çizilmiş gibi gözüken, herhangi bir şekilde sınıflandırılmayan deneysel bir parkurda kim kazanabilir? Evet, Bauke Mollema.
Foix’da sonlanacak 16. etap kaçışa gitmesi muhtemel bir tırmanış etabı. İki birinci kategori tırmanış olmasına rağmen tırmanışların finişe olan uzaklığı atak yapmayı zorlaştırıyor. Bir de sıradaki iki etapta Pirenlerin ‘ölüm çemberi’ tırmanışları geçileceğinden genel klasmancılar sakin bir gün geçirmeyi tercih edebilir.
Aspin, Hourquette d’Ancizan, Val Louron-Azet ve Peyragudes 17. etapta bisikletçileri bekliyor. Finiş, 500 metre olmasına rağmen asla tükenmeyen havaalanı rampasında. Etabın bir benzeri için bir kez daha 2017’ye dönmemiz gerekiyor. Etabı Bardet kazanmış, sarı mayoyu Aru giymişti. Lider Froome ise son 300 metre içerisinde 22 saniye zaman kaybetmişti.
https://i.eurosport.com/2022/06/22/3397056.jpg
Aubisque, Col de Spandelles ve Hautacam bu Fransa Turu’nun son tırmanışları. Son 80 kilometrede düz bölüm olmadığından risk almak, uzun mesafe ataklar yapmak için muhteşem bir gün. Jumbo, Ineos gibi birden fazla seçeneği olan takımların sayıca üstünlüklerini kullanarak avantaj yakalayabilecekleri bir etap.
https://i.eurosport.com/2022/06/22/3397058.jpg
19. etap gurme bisiklet yarışı arayanlara özel olarak tasarlandı. Düz bir profil var ama sprint takımları azaldığından ve bacaklarda yorgunluk iyice biriktiğinden etabın kaçışa gitmesi yüksek ihtimal. 25-30 kişilik bir kaçış grubu; içerisinde Naesen, Taco, Impey, Kron, Küng, Tratnik, Politt, Cort... Biri atak yapıyor, diğeri getiriyor. Genel klasman hesaplarından, lider-domestik hiyerarşisinden azade edilmiş saf bisiklet.
20. etap, son senelerde Fransa Turu’nun genellikle tercih ettiği gibi bir zamana karşı. 40 kilometre azımsanacak bir mesafe değil. Bu seneki genel klasman adaylarının çoğunun zamana karşısı iyi olsa da bu etapta iki dakika civarı fark eritmek mümkün. Son etap ise 109. kez Paris’te. Anlatılacak bir şey yok. Pogačar kazanırsa Emirates’in kutlamaları şampanyasız, başka biri kazanırsa şampanyalı. Ardından klasik Paris turu, Champs-Élysées ve sprint finişi.

Favoriler

Birkaç senedir yaygın olan iki Slovenyalının sarı mayo mücadelesi anlatısı, artık yerini Tadej Pogačar’ın hanedanlığına bırakmış durumda. Geçtiğimiz Fransa Turu’nda rakiplerini darmadağın etti, sezon sonu Il Lombardia’yı kazandı, Strade Bianche’de 50 kilometre solo atakla şov yaptı, neredeyse Ronde’yi kazanacaktı, taş kağıt makasla takım arkadaşına yarış hediye etti ve Tour’a açık favori olarak geliyor. Taşlı yollar veya uzun zamana karşı onun için problem değil. Takımda ikinci bir liderin olmaması, hanesine eksi olarak yazılabilecek tek detay.
Pogačar’ı alt etme yolunda en büyük iki aday, Primoz Roglič ve Jonas Vingegaard. Görece zayıf rakiplere karşı Dauphine’yi domine ettiler ve buraya ortak lider olarak geliyorlar. Onların bu yarıştaki en büyük avantajı iki kişi olmaları ve Tour’u kazanmak istiyorlarsa bunu kullanmak zorundalar. Dağ etaplarında Pogačar’ı izole edip ikiye bir oynamak, uzak mesafelerden atak yaparak Pogačar’ı takibe zorlamak bu yarışta Jumbo’dan göreceğimiz taktiklerden olacaktır. İkisinin de son haftaya birer tehdit olarak girebilmesi önemli, birebirde Pogačar iki senedir bu isimleri mağlup etmeyi başardı.
Piramidin alt basamaklarına indikçe nicelik artarken nitelik azalıyor. Pogačar tek başına, Roglič-Vingegaard çift lider, Ineos içe üç liderle geliyor. 2018 şampiyonu Geraint Thomas, kendisi adına kötü geçen sezonu İsviçre Turu’nu kazanarak toparladı fakat 152 kişiden sadece yarısının son etaba ulaştığı bir yarışı kazandığını unutmamak gerek. Takım arkadaşı Martinez hariç, geride bıraktığı isimlerden hiçbiri gerçekçi bir Tour de France adayı değildi. Zamana karşı ve taşlı yollarda öne çıkabilir ama üç haftayı zirvede çıkarması kolay gözükmüyor. Daniel Felipe Martinez ise bu sezonun çıkış yapan isimlerinden. Kolombiyalı hem katıldığı bütün haftalık yarışlarda etkili oldu hem de bir genel klasmancıda olması gereken bütün özelliklere sahip olduğunu gösterdi. Patlayıcı gücü yüksek, zamana karşısı iyi. Yarış öncesi, Ineos’un podyuma en yakın sporcusu gibi duruyor. Ineos’un son genel klasman adayı Adam Yates’in hazırlıkları, İsviçre Turu’ndaki COVID dalgası sebebiyle sekteye uğradı. Sezona çok formda başlamıştı fakat şu anki durumuna dair bir veri yok. Birkaç ay öncesine kadar takımın asıl liderinin o olacağı söyleniyordu, şimdi ise durum değişmiş olabilir.
Kariyerinin ilk bölümündeki istikrarsız büyük tur performanslarını geride bırakan Aleksandr Vlasov, artık pelotondaki en komple genel klasmancılardan biri. Zamana karşı onun için bir zaaf değil ve patlayıcı gücü de geride bıraktığımız yıl içinde çok gelişti. Romandie’yi kazandı, Bask Turu’nda üçüncüydü, COVID sebebiyle yarış dışı kalmasa İsviçre Turu’nu da kazanmaya yakındı. Bora, aynı Giro’daki gibi yarışı kaosa sürükleyebilecek ve rakipleri gafil avlayabilecek bir kadroyla geliyor. Kamna, Konrad, Grosschartner ve Schachmann; Torino etabının bir benzerini izletebilir.
Damiano Caruso ve Jack Haig Dauphine’yi sırasıyla dört ve beşinci olarak tamamladılar. Geçtiğimiz yıl, ikisinin de kariyer senesiydi. Caruso Giro’da ikinci olurken Haig de Vuelta’yı üçüncü tamamlamıştı. Bu sene ise ikisi için de daha sakin geçiyor. Bahrain-Victorious bisikletçilerinin, evlerine yapılan polis baskını sonrası daha motive olmasını bekleyebiliriz. Aynısı geçen sene de yaşanmış, ertesi günkü etabı Mohoric kazanmıştı.
Geçen sene dokuzuncu etapta kaçışa girerek yarattığı farkı bir şekilde koruyan ve genel klasmanı dördüncü tamamlayan Ben O’Connor bu kez podyumu hedefliyor ve kaçışlarda yer bulması kolay olmayacak. Dauphine’de Roglič ve Vingegaard’yu zorlayabilen tek isim oydu. Takımı ise güçlü sayılmaz, tırmanışlarda erkenden yalnız kalabilir.
Enric Mas, David Gaudu, Guillaume Martin, Ion Izagirre, Rigoberto Uran, Nairo Quintana, Alexey Lutsenko ve Louis Meintjes ilk 10’da yer edinebilecek diğer isimler.

Sprinterler ve Etap Avcıları

Pazar günü ülkesinin yol şampiyonu olan Mark Cavendish’in Fransa Turu kadrosuna alınmaması, geçtiğimiz günlerde bisiklet dünyasında bolca tartışıldı. Kimileri rekora bu kadar yakın olan bir sporcuyu kadroya almamanın saçmalık olduğunu söylerken kimileri de (Démare ile birlikte) sezonun en formda sprinterinin yarışa tek lider olarak götürülmesini mantıklı buldu. Kararın doğru olup olmadığını zaman gösterecekken Fabio Jakobsen’in üzerindeki baskı da iyice büyümüş oldu. Lampaert, Asgreen, Sénéchal ve Morkov’dan oluşan sprint treni; Jakobsen’i sprint etaplarının en büyük favorisi yapmak için yeterli.
https://i.eurosport.com/2022/05/02/3365436.jpg
Son Fransa Turu’nda altı kez podyum görüp hiç etap kazanamayan Jasper Philipsen için bu yarış kırılma noktası olabilir. Hafif yokuşlarda Jakobsen’e oranla daha başarılı olan Belçikalının sprint treninde Mathieu van der Poel da olacak. Mathieu; yeşil mayoyu hedeflemediğini, ilk günlerde sarı mayo ve etap istediğini söylemişti. Yeni isimleriyle Alpecin-Deceuninck, yarışın en fazla etap kazanan takımı olmaya aday.
Wout van Aert, yine sadece kendisinin başarabileceği bir görevin peşinde. Sprintlere girecek, yeşil mayo için puan toplayacak ve tırmanışlarda Roglič ile Vingegaard’ya yardım edecek. Van Hooydonck ve Laporte’tan oluşan ufak bir sprint trenine rağmen van Aert yine toplu sprintlerde önlerde olacaktır. Tırmanış yeteneği de göz önüne alındığında yeşil mayonun en büyük favorisi olduğunu söyleyebiliriz.
Yedi kez yeşil mayo kazanan Peter Sagan, İsviçre Turu’nda etap kazanarak zirveye dönüş sinyalini verdi. Son kilometrelerde takım arkadaşları olmadan yarışması, her virajda doğru çizgiyi, her düzlükte doğru tekeri bulması eski günlere bir selam gibiydi. En azından ilk hafta toplu sprint kazanması zor gözüküyor fakat geçiş etaplarında onu göreceğiz. Bir etap zaferi hem Total Energies hem de onun için çok şey ifade eder.
https://i.eurosport.com/2022/06/27/3399761.jpg
Son birkaç yılın en hızlı sprinterlerinden Caleb Ewan, bu sezon bir türlü istediği formu ve zaferleri yakalayamadı. Giro’da ilk etapta kaza yaptı, ardından da hiçbir şey istediği gibi gitmedi. Sprint yeteneğine dair kimsenin şüphesi olmasa da takım bazı soru işaretleri yaratıyor. Geçen seneki güçlü sprint trenini oluşturan Kluge, De Buyst gibi isimler burada değil. Vermeersch ve van Rensburg’a büyük görev düşüyor.
Mads Pedersen, Dylan Groenewegen, Michael Matthews, Danny van Poppel, Bryan Coquard, Alberto Dainese ve Alexander Kristoff; sprint etaplarında iddialı olabilecek diğer isimler.
Bir başka temmuz ayında daha Fransa Turu başlayacak ve özlediğimiz görüntülere kavuşacağız. Ayçiçeği tarlaları, yüzlerce şato, yol kenarına masayı kuran aileler, bir şekilde kazaya neden olacak seyirciler,Alpe d’Huez’deki çılgın Hollandalılar, mayo renklerine boyanmış koyunlar, Borat mayo, dinozorlar... Yaşasın bisiklet, yaşasın Fransa Turu!
Yazan: Emre Köseoğlu
Fransa Bisiklet Turu
Lorena Wiebes, açılış etabını kazandı
24/07/2022 - 17:29
Fransa Bisiklet Turu
''Gerçekten hayal kırıklığına uğradım''
22/07/2022 - 07:53