Paul Ricard pistinde beklentilerin üstüne çıkan bir yarışı geride bıraktık. Pistteki geçmiş yarışlara ve pistin yapısına baktığımızda genel olarak görece daha az aksiyona sahne olması beklenen bir yarıştı. Pist üstü rekabetinde tam olarak heyecanlı dakikalar yaşayamasak da takımların farklı stratejileri ve son tura kadar devam eden galibiyet mücadelesi yarışı ilgi çekici bir hale getirdi.
Yarışa pol pozisyonundan başlayan Max Verstappen, startta yaptığı hata ile liderliği kaybetti. Birinci pit stopların ardından Hollandalı pilot, tekrar liderliğe yükselmesine rağmen 32. turda ekstra bir pit stop daha yaptı. Bu pit stop ile Lewis Hamilton’ın yaklaşık 20 saniye gerisine düşen Max Verstappen, yarışın bitimine bir buçuk tur kala Lewis Hamilton’a yaptığı atak ile yarışı kazanan isim oldu.
Bu sonucun ardından yarışın ana gündem maddesi Red Bull’a zaferi getiren strateji oldu. Büyük bir kumar oynayarak pist üstü avantajını Mercedes’e veren Red Bull’un stratejisi nasıl başarılı oldu? Mercedes neden Red Bull’un hamlesine cevap vermedi?
Formula 1
Verstappen: "Çok sinirlendim"
08/06/2021 - 08:47
https://i.eurosport.com/2021/06/21/3158391.jpg

PİT STOPLARDA MERCEDES'İN HATASI

Lewis Hamilton, Max Verstappen’in yaklaşık üç saniye önünde lider konumdaydı. Valtteri Bottas ise Max Verstappen’in DRS alanına girmesine rağmen atak yapmayı başaramadı. Orta grupta pit stoplar başlamıştı ve pite giren pilotların tur dereceleri daha iyi geliyordu. Bu verilerden yola çıkarak Mercedes ilk zarı Valtteri Bottas ile attı. Max Verstappen’i geride bırakabilmek için teoride doğru hamleyi yapmıştı Mercedes. Bottas’tan bir tur sonra Red Bull, Verstappen’i pite çağırdı. Bottas çok iyi bir piste çıkış turu atmasına rağmenVerstappen de çok iyi bir pite giriş turu attı. Bottas’ın yeni lastiklerle birlikte tur zamanı daha iyiydi fakat pit stop esnasında Mercedes pit ekibi, Red Bull pit ekibine göre yaklaşık bir saniye yavaş kaldı. Öte yandan Red Bull’un alışık olduğumuz hızlı pit stopu, Bottas’ın ikinci sıraya yerleşmesine engel oldu.

Mercedes, Bottas ile teoride doğru hamleyi yapmış olsa da aynı şeyi Lewis Hamilton cephesi için söyleyemeyiz. Max Verstappen’in pitinden bir tur sonra pite gelen Hamilton, bu turda Verstappen’e karşı yaklaşık bir buçuk saniye kaybetti. Bununla birlikte pit stop esnasında ise mekanikerler yine Red Bull’a oranla daha çok zaman harcadı. Pit stopun ardından yeniden harekete geçen Hamilton patinajda kalarak bir kez daha zaman kaybetti. Mercedes’in, Hamilton özelinde yaptığı stratejik hata ile başlayan hatalar zinciri ile Hamilton, pitten çıkışta liderliği Verstappen’e kaptırmış oldu.

Mercedes, Bottas ile doğru stratejiyi yapabilmişken Hamilton’ı adeta bir tur pist üstünde unuttu. Erken pit yapmanın daha avantajlı olduğu aşikar bir durumdu. Buna rağmen Hamilton’ın ekstradan bir tur daha pistte kalması Hamilton’ın yaklaşık bir buçuk saniye ve pist üstü avantajını kaybetmesine neden oldu. Bununla birlikte Hamilton pit stoptan önce medium lastikler ile pistteydi, pit stop ile birlikte de hard lastiğe geçiş yaptı. Bu hafta sonu kullanılan sert lastikler (C2) ise Mercedes’in en iyi kullandığı lastik hamuru konumunda. Orta yumuşaklıktaki lastikler ise Red Bull’un daha iyi olduğu lastik hamuru. Mercedes’in daha avantajlı olduğu lastiklere daha geç geçmesi bu yarış özelinde pek doğru bir hamle değildi. Bu veriler ile birlikte, Hamilton eğer bir tur ekstradan pist üstünde kalmasaydı, Hamilton’ın sorunsuz bir pit stop ile Verstappen’in önünde kalabileceğini söyleyebiliriz.
https://i.eurosport.com/2021/06/20/3157399.jpg

RED BULL’UN KUMARI

32. tura kadar Max Verstappen yarışı lider götürdü ve Lewis Hamilton o ana kadar atak için bir tehdit oluşturamadı. Pist üstü avantajı Red Bull’un elindeydi fakat mevcut şartlarda turlar ilerledikçe Hamilton daha avantajlı bir konuma gelecekti. Çünkü son turlara doğru gelindikçe lastik kullanımı açısından Mercedes daha avantajlı konumda olacaktı. Bununla birlikte Mercedes ekstra bir pit ile "undercut" denemesi yapabilirdi. Max Verstappen’in lastiklerinin ne kadar dayanacağı büyük bir soru işaretiydi ki Max Verstappen ise telsizden, lastiklerin yarış sonuna kadar dayanmayabileceğini söyledi. Bu nedenleri göz önünde bulunduran Red Bull büyük bir kumar oynadı ve Red Bull’un hafta sonu boyunca daha iyi kullandığı orta hamur lastiklere geçiş için Max Verstappen’i pite çağırdı. Red Bull, pit stop hamlesi ile de pist üstü avantajını Lewis Hamilton’a verdi. Pitin ardından Max Verstappen, Lewis Hamilton’ın yaklaşık 20 saniye gerisine düşmesine rağmen kusursuz bir sürüş ile son son tur kala Lewsi Hamilton’ı geçerek galibiyete uzandı.

RED BULL'UN KUMARI NASIL BAŞARILI OLDU?

Red Bull’un stratejisi son zamanlarda gördüğümüz en komple stratejilerden biriydi. İkinci pit stop hamlesi ilk olarak Mercedes’in, Lewis Hamilton ile deneyebileceği bir undercut girişiminin önünü kusursuz bir zamanlama ile kesmiş oldu. Red Bull, pist üstü avantajını Mercedes’e de vererek aynı zamanda Mercedes’in başka bir stratejik hamle yapmasını engellemiş oldu. Zaten Mercedes, Hamilton ile pite cevap verse bile sorunsuz bir pit stop ile pist üstü avantajı Max Verstappen’de olacaktı.
https://i.eurosport.com/2021/06/22/3158869.jpg
Verstappen 32. turda pite gelerek, Red Bull’un elinin güçlü olduğu medium lastiklere geçiş yaptı. Yakıt yükünün azalması ve pistteki yol tutuşun artması ile birlikte lastik aşınmasının azalması da yeni set lastiklerin daha uzun süre iyi performans vermesini sağladı. Hamilton da ise hali hazırda aşınmış lastiklerde olduğu için Red Bull daha iyi kullandığı lastikler ile çok daha büyük bir hız avantajı elde etti.

Pirelli’nin ürettiği lastiklerin en büyük sorunlarından biri performans kaybının çok ani olması. Son turlara girilirken Hamilton-Verstappen farkı beş saniyeye kadar düşmüştü. Verstappen’in de tur zamanları düşmeye başlamıştı fakat son dört tur içerisinde Hamilton’ın temposu yaklaşık bir saniye düştü. Verstappen’in lastikleri ise henüz bu aşamada değildi. Hamilton’ın lastiklerindeki bu ani performans kaybı ise Red Bull’un stratesinde başarılı olmasının nedenlerinden oldu.

İlk virajda yaptığı hata ile yarışa iyi bir başlangıç yapamayan Max Verstappen ikinci pit stopların ardından adeta uçuşa geçti. Önce Sergio Perez kendisine yol verdi, ardından Bottas’ın hatası ile Mercedes pilotunu geride bırakmayı başardı. Önündeki iki engelde de fazla zaman kaybetmeyen Verstappen, son yirmi turda kusursuz bir sürüş gerçekleştirdi. Max Verstappen’in damalı bayrağa bir buçuk tur kala Lewis Hamilton’a atak yaptığını da hesaba katarsak tek bir pilotaj hatası bile Hollandalı pilotun yarış galibiyetine mâl olabilirdi. Max Verstappen’in kusursuz 20 turu da RedBull’un ikinci pit stratejini desteklemiş oldu.

MERCEDES NEDEN RED BULL’UN HAMLESİNE CEVAP VERMEDİ?

Son dönemlerde takımların, pisti üstü pozisyonunu elde etmeyi daha çok tercih ettiklerini görüyoruz. Formula 1 araçlarının yapısıyla beraber arkadaki araca uygulanan türbülans, öndeki araca avantaj sağlıyor. Her ne kadar yeni kurallar ile bu türbülans etkisi azalmış olsa da hala arkadaki araçları olumsuz etkilediğini söyleyebiliriz. Bu nedenle de Mercedes takımı pit yapmamayı tercih etmiş olabilir.
https://i.eurosport.com/2021/06/20/3157483.jpg
Mercedes’in ilk planı avantajlı olduğu hard lastik ile devam etmekti. İlerleyen turlarda ise medium lastiklere geçip "undercut" denemesi yapılabilirdi. Fakat Mercedes’in elinde başka set hard lastik olmadığı için birkaç tur daha pistte kalmaları gerekiyordu. Medium lastikleri Red Bull kadar iyi kullanamadıkları için yaklaşık iki-üç tura daha ihtiyaçları vardı. Red Bull’un erken davranması ise Mercedes’in planını bozdu. Hard lastiklere güvenen ve pist üstü pozisyonunu elde etmiş olan Mercedes medium lastiklerle geçmeyi tercih etmedi.
Max Verstappen’in pit stopu sonrası Mercedes’in pistte kalmayı tercih etmesinin bir başka nedeni de Red Bull’un medium lastikler ile hafta sonu boyunca daha iyi performans göstermesi. Medium lastiklere geçiş yapılsaydı Mercedes Red Bull’dan hızlı olamayacağını düşündü. Red Bull’un güçlü olduğu alanda oynamak yerine kendi güçlü olduğu hard lastikler ile pistte kalmayı tercih etti.
Mercedes’in pit yapmamayı tercih etmesinin nedelerinden bir diğeri olarak da Paul Ricard’ın DRS alanları dışında geçişe elverişli bir pist olmamasını gösterebiliriz.
Yazı: Koray Şahin
Formula 1
"O kadar stresli değilim"
25/05/2021 - 06:27
Formula 1
“Bu zamana kadarki en zor hafta sonuydu”
21/05/2021 - 15:49